Vil vekk fra Monty
De ansatte i Berliner Zeitung vil bort fra Mecom og har lagt ut kontaktannonse.
I over to år har de ansatte i Berliner Zeitung, som er en del av Mecom-eide Berliner Verlag, kjempet mot Mecoms krav til inntjening og kostnadsprogrammer. Nå har det toppet seg. Onsdag rykket de inn en annonse hvor de søker etter en seriøs forlegger.
Høyt motiverte
«En høyt motivert dagsavisredaksjon som har kommet i en «uheldig» situasjon ønsker seg nye utfordringer. Vi tilbyr engasjerte, grundige og kritiske medarbeidere med hovedstadserfaring. Svært gode tyskprofilerte forfattere med enestående tradisjoner som de ønsker å bevare,» heter det i en »salgsannonse» Berliner-journalistene har rykket inn i Die Tagezeitung.
– Det var en spontan idé vi hadde på mandag; vi skrev en tekst, samlet inn penger blant kolleger og betalte for annonsen som Tagezeitung satte på trykk, sier redaktør og talsmann for den redaksjonelle staben i Berliner Zeitung, Thomas Rogalla, til Journalisten.
Rogalla forteller at det onsdag var et stort protestmøte mot kostnadsprogrammet i forlagshuset. Planene er å kutte bemanningen fra 930 til 750 ansatte for å bedre driftsmarginene.
– Vi går veldig bra og tjener godt med penger. Men Mecom er ikke fornøyd med omsetningen, derfor kuttes det i bemanningen. Selvfølgelig måtte vi protestere mot dette, for vi vil jo ikke miste jobbene våre og ødelegge en god avis fordi Montgomery trenger penger, sier Rogalla.
Trakk sjefen for retten
Det har lenge hersket strid rundt Montgomerys tyske leder Josef Depenbrock, etter at Montgomery gjorde ham til eneleder i avishuset. Onsdag ga et allmøte ham kniven på strupen.
– Depenbrock ville ikke delta i allmøtet, og vi gjorde det klart for ham at om han ikke gjorde det, ville vi ikke produsere avisen. Vi sa til hans sekretær at dersom Depenbrock ikke kom til møterommet, ville vi bli sittende til han kom, og da kom han kjapt. Det tok ham et minutt.
Videre er Depenbrock trukket for retten, for det de ansatte mener er kontraktbrudd.
– Vi gjorde det fordi vi har en kontrakt med forlaget som går på hvordan journalistikken vi gjør skal være. Blant annet står det at det ikke skal være sammenblanding mellom redaksjonelt innhold og marked. Vi mener at når sjefredaktør og administrerende redaktør er samme person, i motsetning til hvordan det er i andre ledende tyske aviser, så er dette et brudd.
– Retten var dessverre ikke enig i vår argumentasjon. Dommeren delte vår mening, men kunne av formelle årsaker ikke føre saken for retten.
Kun seriøse
Det redaksjonelle kollegiet i Berliner Zeitung har en klar oppfatning om hva de ønsker av en mulig ny eier i sin kontaktannonse.
«Vi søker en seriøs forlegger som først og fremst ønsker å lage en avis, og så tjene penger. Og som ikke må forklares at adressaten til en avis er leseren, og ikke aksjonærene. Redaktøren er ikke til salgs. Kan De forestille Dem en felles fremtid med oss – under ledelse av kompetente og uavhengige sjefredaktører – så kjøper De oss. Kun seriøse henvendelser sendes til redaksjonen».
– Betyr denne teksten at de ansatte i Berliner Zeitung er forberedt på å forlate avisen for å starte en ny avis, ikke ulikt det som skjedde med The Independent?
– Det er riktig. Vi vil ha en ny eier og en eier som vet hvordan en moderne avis lages, og som primært ikke ser på aviser som en inntektskilde. Vi har allerede mistet rundt 20 journalister fordi de ikke lenger vil ta del i denne type journalistikk.
Uten internett
Berliner Zeitung er en av de største avisene i den tyske hovedstaden, men det bidrar ikke til at redaktørene har det mest moderne datautstyret av den grunn.
– Mecom burde investere i utstyr og bemanning først og så tjene penger, men de vil det motsatte. Operativsystemet på datamaskinen min er så gammelt at jeg ikke kan bruke den til å surfe på internett, forteller Rogalla og legger til:
– Ingen av redaktørene kommer seg på nett fra sine maskiner, vi må gå til sekretærene for å komme oss på nett.