TV 2 trekker A-pressen opp

Kostnader spiser opp økte inntekter i avis, men TV 2 går så det suser.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

A-pressen leverer et driftsresultat før skatt og avskrivninger (EBITDA) på 110 millioner kroner i årets første kvartal, noe som er opp fra 88 millioner kroner i samme periode i fjor.

– Vi legger fram et godt resultat, sa konstituert konsernsjef Thor Gjermund Eriksen da han la fram tallene tirsdag ettermiddag.

Avisdelen av konsernet, hvor trykkeriene er utelatt, bidrar med 34 millioner kroner til resultatet. Men denne virksomheten har en resultatnedgang fra 45 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor.

TV 2s sterke resultat redder kvartalet til A-pressen. TV-kanalen går fram 20 millioner fra tilsvarende periode i fjor og leverer et resultat på 53 millioner kroner i det første kvartalet i 2011.

Nettavisen tjener penger

Mest stolt var Eriksen av konsernets digitale medier. Både Nettavisen og hele den digitale virksomheten skal ha gått i overskudd i første kvartal. Inntektene økte med 16 prosent fra i fjor til 76 millioner kroner i årets første kvartal, inkludert TV 2s digitale medier.

– Jeg er svært godt fornøyd med de digitale mediene. Vi ser en vekst på 26 prosent på topplinja, og det tror jeg er bransjens sterkeste vekst på digital, sa Eriksen på pressekonferansen.

Eriksen trakk spesielt fram Nettavisen som gledelig i første kvartal.

– Hvorfor har dere vært så tålmodige med Nettavisen i lang tid?

– Vi har hatt tro på ledelsen og konseptet med en 24/7 nyhetsavis på nett. I tillegg har vi sett at avisa har mange lojale lesere, og det er en god basis for lønnsomhet, sier Eriksen til Journalisten.

– Husk at Nettavisen er en «stand-alone» nettavis som bærer alle kostnader og må sikre posisjonen selv, la han til.

A-pressen ønsket ikke å oppgi driftsresultatet for de digitale mediene til Journalisten, men fastholder at området tjener penger.

Økte avis-kostnader

Opplaget i A-pressen falt med 2,7 prosent i første kvartal og ligger nå rundt 400.000 eksemplarer for sammenlignbare lokalaviser. Opplagsinntektene holder seg uforandret på 233 millioner kroner. Annonseinntektene derimot øker med 14 prosent fra i fjor til 315 millioner kroner i år.

De økte inntektene spises imidlertid opp av kostnader som øker enda mer. Kostnadene økte med 24 prosent fra i fjor til årets første kvartal og sørger derfor for at resultatet før skatt og avskrivninger er 10 prosent dårligere enn i fjor.

– De økte kostnadene skyldes at papirutgiftene har blitt høyere, vi har kjøpt opp Halden Arbeiderblad og at vi har gjort interne omorganiseringer, sier konserndirektør for økonomi og finans, Glenn Veiby, til Journalisten.

Han understreker at utgiftsutviklingen er flat når det korrigeres for kjøpet av Halden Arbeiderblad.

Økte TV-reklameinntekter

TV 2 opplevde en vekst i reklameinntektene på nesten 17 prosent i første kvartal. Det ga kanalen et resultat før skatt og avskrivninger (EBITDA) på 104 millioner kroner. Ettersom A-pressen eier TV 2 sammen med danske Egmont tar A-pressen halvparten av dette beløpet inn i sine regnskaper.

– Resultatmessig er TV 2 viktig for oss. Kanalen har nå en mindre sårbar inntekstmodell med nye betalingsmodeller, sa Eriksen på pressekonferansen uten å ville gå inn på spekulasjoner om konsernet vil selge sin andel i TV-kanalen.

Kostnadssiden i TV 2 økte også fra første kvartal i fjor til samme periode i år. I år endte den på 102 millioner kroner, men A-pressen sier at veksten er knyttet til programsatsinger og utgifter for kjøpet av rettighetene til Premier League.

Powered by Labrador CMS