Utvider Byavisa-kjeden

Nye gratisaviser etablert i Fredrikstad og Sarpsborg.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag får innbyggerne i Sarpsborg og Fredrikstad en ny lokalavis i postkassa. Det er Lundquist Media som står bak lanseringen av Byavisa Sarpsborg og Byavisa Fredrikstad.

I en pressemelding skriver selskapet at de to nye avisene innebærer at 145.000 husstander på Østlandet – hvorav 70.000 i Østfold ­– mottar en lokal Byavisa­-utgave ukentlig.

A-presseveteran

– Byavisene får etter dette en solid plattform i Østfold, sier konsernsjef Bjørn Larsen (57) i gratisaviskonsernet Lundquist Media.

Larsen var i mange år konserndirektør i A-­pressen og senere administrerende direktør i Gudbrandsdølen Dagningen.

Lundquist Media, som er avisenes eierselskap, utgir fra før Byavisa Tønsberg som er inne i sitt åttende år, Byavisa Drammen som er inne i sitt tredje år og Byavisa Moss som kom med sin første utgave høsten 2010. I 2010 endte Lundquist Media opp med et årsresultat før skatt på 374.000 kroner, ifølge selskaspets innleverte årsregnskap.

– Ikke enkelt

Ansvarlig redaktør Tomm Pentz Pedersen i den økonomisk svært utsatte abonnementsavisa Demokraten i Fredrikstad blir ikke direkte skremt over å få en ny konkurrent i byen. Egentlig er det ingen ny konkurrent, ettersom Byavisa-utgavene i Fredrikstad og Sarpsborg overtar virksomheten til gratisavisa Nedre Glomma Avis (NGA).

– Opp gjennom årene er det lansert en rekke gratisaviser som har forsøkt å komme inn på markedet i Fredrikstad og Sarpsborg. NGA er det siste inntil nå, men har også hatt store problemer med å lykkes. Det er ikke lett å etablere seg i et marked som har to abonnemenstaviser og lokalradio fra før. Vi har sett at NGA ikke har hatt særlig stor annonsemengde, og jeg har heller ikke vært imponert over det redaksjonelle innholdet. Det står egentlig mer respekt av de som sier at de er rene gratisaviser enn de som gir seg ut for noe annet, sier Pedersen.

Han oppfatter at lanseringen av Byavisa i Fredrikstad og Sarpsborg er et siste forsøk på å holde liv i NGA-prosjektet.

Fra øy til by

Lundquist Media har navn etter gründeren Christer Lundquist, som har fortid som journalist i Østlands-Posten (ØP) i Larvik. I 1999 var Lundquist sentral da ØP startet den vellykte lokalavisa Øyene for Tjøme og Nøtterøy. Han var både redaktør og disponent i Øyene, før han etablerte Lundquist Media og dro i gang Byavisa Tønsberg i 2005. Lundquist Media eies av Grafo AS (49 prosent), Emthea AS (46 prosent) og Media Advisors (5 prosent). Emthea har Lundquist som eneeier, mens Larsen står bak sistnevnte selskap.

Geir A. Arneberg (44), ansvarlig redaktør for alle Byavisa-utgavene, mener selskapet også redaksjonelt vil bli rikere med to nye aviser og et nært samarbeid.

– Byavisene skal bidra til at det alltid er et mangfold i avisfloraen. Ingen, verken lesere eller annonsører, er tjent med lokale monopoler, sier han.

Beholder ansatte

De ansatte i NGA er tilbudt jobb videre i de to nye gratisavisene.

– Jeg gleder meg over Byavisas inntreden i Fredrikstad og Sarpsborg. Det sikrer et produkt med høy kvalitet og høy redaksjonell integritet, samt trygger våre arbeidsplasser. Samtidig kan vi dra synergier av konsernets samlede ressurser, sier tidligere eier av NGA, Tom Helgesen, som fortsetter som redaktør i de to lokalavisene. Helgesen er tidligere ansvarlig redaktør i Sarpsborg Arbeiderblad, som han forlot i 2003.

Han er ikke i tvil om at det er rom for en lokal ukeavis i begge byene, med tilnærmet full dekning og godt redaksjonelt innhold, i en tid hvor abonnementsavisene stadig taper opplag.

Felles desk

Alle Byavisa-utgavene har lokal tilstedeværelse med journalister og selgere. Produktene sys sammen hos en felles desk i Drammen før de sendes til Agderposten Trykk i Arendal for trykking, mens Norpost står for distribusjonen av avisene.

Powered by Labrador CMS