Buzzit ble startet opp i 2014 og stabiliserte seg på nærmere en halv million lesere i uken.
Buzzit ble startet opp i 2014 og stabiliserte seg på nærmere en halv million lesere i uken.

Amedia selger Buzzit - blir helkommersiell tjeneste uten redaktørplakat

Dermed er det over og ut for viralsider drevet av norske mediebedrifter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Venture Factory kjøper kontrollen i Buzzit og kopler nettavisen fra redaktørplakaten, for å kunne la annonsører betale for viralartikler. Det melder Dagens Næringsliv (betalt innhold).

Viralnettstedet ble startet av Nordlys i juni 2014, men ble i desember samme år skilt ut i et eget selskap. Det er i dag tre ansatte i Buzzit. Venture Factory kjøper nå 51 prosent av selskapet og gjør Buzzit.no til et rent kommersielt nettsted. Amedia beholder 49% av aksjene, skriver DN.

Her finner du Journalistens dekning av Buzzit

Buzzit ble startskuddet på et større viraleksperiment i norsk presse. Den påfølgende høsten lanserte både VG, Dagens Næringsliv, Egmont og Bonnier alle varianter av viralsider. I løpet av 2015 forsvant alle. Det skulle vise seg at ingen klarte å kopiere suksessen til forbildet, amerikanske Buzzfeed. 

– Buzzit startet som en redaksjonell blåkopi av Buzzfeed. Nå skal vi kopiere forretningsideen, sier seriegründer Even Aas-Eng (37) i Venture Factory til DN.

De ansatte Buzzit.no fikk tirsdag tilbud om sluttvederlag og beskjed om at nettavisen skal tas av redaktørplakaten. Hele siden kommer til å bli merket som annonsørinnhold.

– Det er flere årsaker til det, hvorav den viktigste er at vi utelukkende er interessert i Buzzit av kommersielle hensyn. Vi skal ikke være et mediehus, sier Aas-Eng.

Venture Factory er et paraplyselskap som driver en rekke oppstartsbedrifter, i hovedsak rettet mot netthandel.

– Det Buzzit er og har vært passer ikke godt inn i det vi prøver å gjøre med lokalavisene, sier utviklingsdirektør Pål Nedregotten i Amedia til DN.

Høsten 2014 satt Aftenposten et kritisk søkelys på den journalistiske praksisen til Buzzit, med omfattende kopiering av andres artikler. Buzzit valgte å slette flere tiltalls artikler. Nettavisen ble innklaget til Pressens Faglige Utvalg av generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund, men gikk såvidt fri for kritikk da utvalget behandlet klagen.

Powered by Labrador CMS