Buzzit ble startet opp i 2014 og stabiliserte seg på nærmere en halv million lesere i uken.
Buzzit ble startet opp i 2014 og stabiliserte seg på nærmere en halv million lesere i uken.

Amedia selger Buzzit - blir helkommersiell tjeneste uten redaktørplakat

Dermed er det over og ut for viralsider drevet av norske mediebedrifter.

Publisert   Sist oppdatert

Venture Factory kjøper kontrollen i Buzzit og kopler nettavisen fra redaktørplakaten, for å kunne la annonsører betale for viralartikler. Det melder Dagens Næringsliv (betalt innhold).

Viralnettstedet ble startet av Nordlys i juni 2014, men ble i desember samme år skilt ut i et eget selskap. Det er i dag tre ansatte i Buzzit. Venture Factory kjøper nå 51 prosent av selskapet og gjør Buzzit.no til et rent kommersielt nettsted. Amedia beholder 49% av aksjene, skriver DN.

Her finner du Journalistens dekning av Buzzit

Buzzit ble startskuddet på et større viraleksperiment i norsk presse. Den påfølgende høsten lanserte både VG, Dagens Næringsliv, Egmont og Bonnier alle varianter av viralsider. I løpet av 2015 forsvant alle. Det skulle vise seg at ingen klarte å kopiere suksessen til forbildet, amerikanske Buzzfeed. 

– Buzzit startet som en redaksjonell blåkopi av Buzzfeed. Nå skal vi kopiere forretningsideen, sier seriegründer Even Aas-Eng (37) i Venture Factory til DN.

De ansatte Buzzit.no fikk tirsdag tilbud om sluttvederlag og beskjed om at nettavisen skal tas av redaktørplakaten. Hele siden kommer til å bli merket som annonsørinnhold.

– Det er flere årsaker til det, hvorav den viktigste er at vi utelukkende er interessert i Buzzit av kommersielle hensyn. Vi skal ikke være et mediehus, sier Aas-Eng.

Venture Factory er et paraplyselskap som driver en rekke oppstartsbedrifter, i hovedsak rettet mot netthandel.

– Det Buzzit er og har vært passer ikke godt inn i det vi prøver å gjøre med lokalavisene, sier utviklingsdirektør Pål Nedregotten i Amedia til DN.

Høsten 2014 satt Aftenposten et kritisk søkelys på den journalistiske praksisen til Buzzit, med omfattende kopiering av andres artikler. Buzzit valgte å slette flere tiltalls artikler. Nettavisen ble innklaget til Pressens Faglige Utvalg av generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund, men gikk såvidt fri for kritikk da utvalget behandlet klagen.