Best i lokaljournalistikk
Avisa Nordland hedret for kritisk søkelys på bruk av celleprøver for å avsløre livmorhalskreft.
Amedia lot det drysse priser, heder og ære over tre av sine egne mediehus under konsernets årlige ledersamling mandag. Avisa Nordland gikk til topps i kategorien for beste lokaljournalistikk 2014, Nordlys ble kåret til årets mediehus mens Kvinnheringen er årets næravis.
Avisa Nordland får lokaljournalistikkprisen for en artikkelserie om celleprøver tatt ved Sykehuset i Nordland for å avsløre livmorhalskreft blant kvinner.
– Avisa Nordland har med sin artikkelserie løst pressens ansvar som vaktbikkje og den svake parts talerør mot de store institusjonene på en forbilledlig måte. Artiklene favner noen av de vanskeligste sidene ved lokaljournalistikken, sa konsernsjef Are Stokstad i Amedia under tildelingen.
Sviktende rutiner
AN avslørte med sine artikler hvordan det lokale sykehuset hadde sviktende rutiner og at ukvalifisert personale var satt til å behandle celleprøver som skulle påvise forstadier til livmorhalskreft. Resultatet var at en rekke kvinner feilaktig hadde fått beskjed om at prøvene var normale.
Det foreligger i alt fire anmeldelser i saken, ifølge AN. Salten politidistrikt avslutter i disse dager sin etterforskning og saken vil bli sendt til Statens Helsetilsyn. Saken har også medført at Helseministeren har påtalt svakheter i massescreeningsprogrammet.
Fortalte sine historier
Artikkelserien startet med en kvinne som ville fortelle sin historie, men utviklet seg etter hvert til å avsløre en større svakhet i hele screeningsmetoden til sykehuset. Flere kvinner meldte seg til avisen og fortalte sine historier og kvinnene har også anmeldt sykehuset for feiltolkningen av resultatene.
– Dette er stor stas! Jeg vil først og fremst takke fire tøffe damer, Christine Klippenvåg Nordgård, Nina Meyer, May-Liss Pedersen og Helena Landstrøm, for å ha delt historiene sine med meg. Historier om en kreftform som ennå er litt tabu. Jeg deler denne prisen med dere. For ikke å snakke om fotograf Tom Melby, som får alt til å se så sinnsykt bra ut, sa AN-journalist Siri Gulliksen etter prisutdelingen.
Går i spissen
Nordlys er årets mediehus i Amedia 2014. Nordlys får prisen for å ha stått i spissen for en drivende digital utvikling, for nyskapende redaksjonelle tiltak gjennom nettstedet Nord24, buzzit.no, nordnorsk debatt og sin satsing på web-tv.
Nordlys har de siste to årene hatt den kraftigste veksten i antall digitale brukere i hele Amedia-konsernet. Mediehuset i Tromsø lanserte søndag 7. september en digital søndagsutgave. Nysatsingen buzzit.no som ble etablert før sommeren er et av de hurtigst voksende nettstedene i landet. Et viktig satsingsområde for mediehuset framover er NordlysTV som produserer 60 til 80 innslag for web-tv i uka.
“Nær og relevant”
Prisen for Årets næravis blir i henhold til statuttene delt ut til et mediehus som på en særskilt måte ivaretar sin oppgave som nær og relevant for leserne og som skaper identitet, bekreftelse, begeistring og patriotisme. Årets vinner, Kvinnheringen, er en lokal nynorsk tredagersavis med et opplag på 4.300 eksemplarer og med 11.000 lesere.
“Kvinnheringen jobber aktivt med lokale kåringer som beste turmål, beste ildsjel, beste butikk og beste kvinnhering. Avisen utmerker seg med effektiv og inkluderende kommunikasjon og dialog med leserne sine - og jobber iherdig med sin presentasjonsform, som til tider både er original og overraskende”, uttaler juryen.
Journalisten omtalte Kvinnheringen i forrige uke, i forbindelse med at avisa laget en utgave med kun notiser.
Felles jury for alle tre prisene: Reidun Kjelling Nybø fra Norsk redaktørforening og Anne Kari Jacobsen, Tord Selmer-Nedrelid, Thor Woje og Stig Finslo fra Amedia.