Vær Varsom-plakaten. Illustrasjonsfoto: Glenn Slydal Johansen

Presseorganisasjonene i førersetet

Allmennheten blir ikke representert i utvalget som skal gjennomgå Vær Varsom-plakaten.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag skrev Journalisten at Vær Varsom-plakaten kan stå foran den mest omfattende endringen siden 2005. Neste uke vedtar styret i Norsk Presseforbund etter all sannsynlighet å sette ned en komité som skal gjennomgå plakaten.

Ingen allmenhet

Til å lede arbeidet velges sannsynligvis nestleder Thomas Spence i Norsk Journalistlag (NJ). Han er innstilt på en plass i komitéen sammen med Julie Teresa Olsen (NJ), Ellen Arnstad (Norsk Redaktørforening), Knut Olav Åmås (NR) og Egil Sundvor (NRK).

I tillegg skal styret i presseforbundet velge ytterligere fem personer.

Allmennheten har representasjon i Pressens Faglige Utvalg (PFU), men får ikke ta del i utvalget som skal revidere presseetikken. 

Søker innspill

– Den har aldri vært representert i disse komitéene. Men i motsetning til ute i Europa søker vi råd og innspill fra andre, sier generalsekretær Per Edgar Kokkvold

Som eksempel viser han til at åtte organisasjoner utenfor pressen uttalte seg da bestemmelsen om selvmord sist ble endret. Da ble det særlig lyttet til forskere fra universitetsmiljøet på Blindern. 

Pressens regler

Kokkvold mener det er rett og rimelig at det er pressen selv som tar alle plassene i komitéene under revisjonsarbeidet. 

– Det er ikke utenforstående som skal lage pressens normer. Reglene må pressen selv sette opp.

– Men alle kan komme med forslag. Det gjelder også eksterne. Når man er trygg på sin uavhengighet er man heller ikke redd for å ta imot gode forslag utenfra. 

Styret vedtar

Komitéen skal legge fram sin innstilling til ny Vær Varsomplakat til våren. Deretter vil sekretariatet i presseforbundet innstille på en ny plakat for styret, som til syvende og sist vedtar Vær Varsom-plakaten.

Styret består av representanter fra presseorganisasjonene Norsk Redaktørforening, Mediebedriftenes Landsforening, Norsk Journalistlag, NRK, TV 2, MTG-konsernet, TVNorge, Den norske fagpresses forening, ukepressen, samt Norsk Lokalradioforbund. 

Powered by Labrador CMS