Foto: Glenn Slydal Johansen

- Mediene er for trege, har for dårlige løsninger og for dårlig journalistikk

BERGEN (Journalisten): Den kraftsalven ga Hilde Sandvik til norske medieledere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi har vært altfor sene, har hatt for dårlige tekniske løsninger og journalistikken er for dårlig. Det høres dramatisk ut, men det er tilfellet.

Det sa Bergens Tidenes tidligere kulturredaktør Hilde Sandvik under Medielederkonferansen onsdag. Hun reagerer på at medieledere ikke snakker mer om identitet og relasjonsbygging.

– Vi synes ofte ofte å ha glemt at det aller viktigste i samfunnsoppdraget er å bygge samfunn, til og med være lim i samfunnet. Vi driver ikke i distribusjonsbusinnessen lenger. Vi driver identetsindustri.

God eller samfunnsbygger

Overfor Journalisten utdyper Sandvik som nylig ble valgt til styremedlem i Amedia synet sitt.

– Skal man utløse betalingsviljen, må man enten være eksepsjonelt god – eller man må bygge på identiteten, skape samfunn folk har lyst til å være en del av – eller begge deler. Jeg mener mediebransjen har undervurdert hvor viktig relasjonsbygging og lojalitet er, sier Sandvik.

– Det har vært en saying i bransjen at unge ikke er lojale, det har gjort at vi også har undervurdert hvor viktig det er med tekniske løsninger som fungerer.

– Jeg kommer ikke på ett revolusjonerende produkt som springer ut av brukertilpasning. Hadde folk på Henry Fords tid blitt spurt om hva de ville ha, ville de ha svart en raskere hest. Og det var ingen som etterspurte Apple.

Manglet selvtillit

– Mener du at bransjen mangler kreativitet?

– Ja, vi mangler kreativitet. Kanskje har vi først og fremst manglet selvtillit. Vi har latt oss styre av omstendighetene og ikke satt oss selv i førersetet, og dermed tillatt for mye likegyldighet på veien.

– Det begås fryktelig mye bra journalistikk. Kanskje bedre enn noen gang. Men mediehusene har ikke tatt vår egen plass og posisjon alvorlig nok tidlig nok.

– Hva må mediene gjøre?

– Aldri tro at folk kommer til oss fordi vi er en sterk merkevare. Vi må styrke relasjonene hver dag. Den fornyede interessen for nyhetsbrevet og styrkingen av podkast er eksempel på medier som synes å treffe. Leserne må oppleve at noen er der på vegne av dem.

Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 
Powered by Labrador CMS