TV 2 og Norsk Tipping krangler om rettighetene til varemerkenavnet Tippekampen og TV 2 Tippekampen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix.

TV 2 og Norsk Tipping i varemerkekrangel

Norsk Tipping reagerer på registrering av varemerker.

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TV 2 har fått registrere varemerkene «Tippekampen» og «TV 2 Tippekampen». Det har fått Norsk Tipping til å reagere.

Tippeselskapet har sendt protest mot registreringene og innsigelser mot ytterligere en søknad fra TV 2 til Patentstyret.

Norsk Tipping viser til at de allerede sitter på en rekke registrerte rettigheter som inneholder begrepene «tipping» og «tippe», deriblant eliteserien i fotball, tippinga, Norsk Tipping Multispill, tipping, og Norsk Tipping.

– Dette er et stort antall registreringer langt tilbake i tid. Spesielt peker vi på at registreringene for eliteserien i fotball både er likt fonetisk og assosiativt, og at en forbruker vil tenke at en «tippekamp» må være knyttet til «eliteserien i fotball». Faren for forveksling er stor, skriver Haakon Thue Lie, som håndterer saken på vegne av Norsk Tipping, i protestbrevet.

Enerett

Norsk Tipping har enerett på all fotballtipping i Norge, og mener også at de to varemerkene kan antyde at de har inngått en avtale med TV 2.

– Når TV 2 bruker tippekampen kan det oppfattes som om de har en avtale som er knyttet til denne eneretten. Dette er villedende og varemerkelovens §15 b må derfor brukes, skriver Thue Lie.

– Varemerkene strider også mot offentlige interesser fordi de villeder med hensyn på tjenestens art og beskaffenhet, skriver han.

Tradisjonsrikt

TV 2 har allerede benyttet navnene «Tippekampen» og «TV 2 Tippekampen» i overkant av et år, i forbindelse med at de i samarbeid med TV-leverandøren Get relanserte de tradisjonsrike gratiskampene fra engelsk eliteserie lørdager klokken 16.

Begrepet ble først lansert av NRK, som sendte sin første tippekamp i 1969, da Wolverhampton og Sunderland møttes til dyst på Molineux 29. november. Dette fortsatte helt til 1995, og de fleste assosierer begrepet med NRKs tidligere sendinger fra engelsk eliteserie. Begrepet har imidlertid har også blitt brukt i Tippeliga-sammenheng.

TV 2, som nylig sikret seg rettighetene til å sende engelsk eliteserie for tre nye år, har nettopp mottatt protestbrevet fra Norsk Tipping.

– Vi registrerer at det har kommet innsigelser. Vi vil se på disse i løpet av kort tid, sier PR- og mediesjef Jan-Petter Dahl i TV 2 til NTB.

Måneder

Foreløpig har Norsk Tipping kun protestert mot at TV 2 får registrere de to varemerkene og dermed få enerett på dem. De har foreløpig ikke gått inn for å hindre at TV 2 bruker de to uttrykkene.

Dersom protestene fra Norsk Tipping bærer fram, vil TV 2 miste eneretten til å bruke TV 2 Tippekampen i alle sammenhenger, og eneretten på Tippekampen i annonse og reklamevirksomhet mot tredjeparter.

Patentstyret har foreløpig ikke tatt stilling til innsigelsene, og avventer svaret fra TV 2. Deretter vil begge parter få muligheten til å uttale seg flere ganger om saken før Patentstyret lander på en beslutning. Vanligvis vil dette ta om lag fire måneder.

– Vi må vurdere merkene til TV 2 og Norsk Tipping opp mot hverandre og tjenesten. Vi må også vurdere hvordan forbrukerne oppfatter merket. Før partene har fått sagt sitt, kan jeg ikke si noe mer om hva utfallet blir, sier seksjonssjef Knut A. Bostad i Patentstyrets Design- og merkevareavdeling til NTB.

Powered by Labrador CMS