Amedia får ny visuell profil

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio
Foto: Kristine Gutterød / Amedia
Konserndirektør Marte Ingul og konsernsjef Anders Opdahl med Amedias nye visuelle identitet.

I dag presenterte Amedia konsernet nye visuelle profil og identitet.

– De siste årene har Amedia vært gjennom en betydelig endringsreise. I dag er vi Norges største utgiver av redaktørstyrte medier og et ledende digitalt og upolitisk mediekonsern. Vår tidligere visuelle identitet ble lansert da A-pressen og Edda Media ble slått sammen i 2012, som da i hovedsak var et papirbasert mediekonsern, sier Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia, i en pressemelding.

– Denne identiteten speiler ikke lenger dagens Amedia tilstrekkelig. Den har vist seg å være lite funksjonell i digital kommunikasjon og til bruk i det som er avisenes felles merkevarer.

Marte Ingul, konserndirektør for samfunnskontakt, legger til:

– Nå har vi utviklet en sterkere og mer funksjonell felles merkevare som bedre kommuniserer Amedias identitet og rolle, som troverdig utgiver, attraktiv arbeidsgiver og foretrukket annonseplass.

Ingul fortsetter:

– Amedias nye uttrykk er gjenkjennelig, og reflekterer vår arv og vårt formål. I det nye symbolet har vi videreutviklet bokstaven «A», som er første bokstav i vår kjerne: avisen, og bærer av vår unike historie. Symbolet illustrerer Amedias rolle som garantisten for at våre aviser alltid kaster lys over kritikkverdige forhold.

Amedias nye visuelle identitet inkluderer blant annet et nytt symbol, logo og lydlogo, samt nye farger og skrifttype.

Powered by Labrador CMS