Medietilsynet gir TV 2 advarsel

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

TV 2 brøt reglene om merking av sendinger med produktplassering under sommerens fotball-EM, skriver Medietilsynet i en pressemelding. 

Nå får TV 2 en advarsel av tilsynet.

– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og kringkastingsloven er tydelig på hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten, i pressemeldingen.

Medietilsynet understreker at TV 2 skal ha rutiner for å sikre at disse reglene følges. 

– At Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på denne regelen to ganger det siste året medvirker også til at vi reagerer strengere mot kanalen denne gang. Nå gir vi TV 2 sanksjon i form av en advarsel. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten.

Powered by Labrador CMS