– Vanskelig å skille betalt og redaksjonelt innhold

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Mange har problemer med å skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold på nett, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet som ble offentliggjort i dag.

I undersøkelsen ble folk spurt om de kunne se om tre ulike saker var betalt innhold eller redaksjonelt innhold. Det var en økonomisak fra E24+ og en forbrukersak fra VG/Tek.no – som begge var redaksjonelle – og en sak som var betalt hos Aftenposten. 

Rundt 60 prosent svarte feil på de to eksemplene som ikke var merket. På saken som var merket med «ANNONSØRINNHOLD» og «telenor» svarte én av tre at de trodde det var redaksjonelt innhold. 

– Det er viktig å kunne skille uavhengig redaksjonelt innhold fra innhold noen har betalt for at folk skal lese, med mål om å oppnå noe. Resultatene fra undersøkelsen viser at det kan være vanskelig å se hvem som er avsender når en skroller gjennom nyheter på nett, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS