Fortsatt lav lønnsomhet for norske medier

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Samlet sett var lønnsomheten i norske mediebedrifter på samme lave nivå i 2023 som i 2022, da den var på sitt svakeste siden finanskrisen. Dette viser Medietilsynets rapport «Norsk medieøkonomi 2019–2023».

Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Økt inflasjon og høyere renter har både gjort det dyrere å produsere medieprodukter og redusert kjøpekraften til befolkningen. Med dette bakteppet ligner 2023 på året før, konkluderer Medietilsynet.

Samlet økte likevel driftsresultatet med 69 millioner kroner fra 2022, og driftsmarginen gikk opp med 0,5 prosentpoeng til 5,9 prosent i 2023.

– Norske medier er inne i en mer usikker tid etter noen gode økonomiske år. For bransjen sett under ett tyder fjoråret på at den svake utviklingen fra 2022 fortsetter, sier direktør Mari Velsand i pressemeldingen.

Brukerinntektene, som er blitt den viktigste inntektskilden til avisene og TV-virksomhetene, og utgjorde i 2023 over halvparten av inntektene deres. Fra 2022 til 2023 økte brukerinntektene med 282 millioner kroner, betydelig mer enn året før da økningen var på 68 millioner kroner.

– Dette kan tyde på at en generelt svakere husholdningsøkonomi har hatt liten negativ effekt på viljen folk har til å betale for medieinnhold, sier Velsand.

For mediebransjen sett under reklameinntekter ned med 5,6 prosent i 2023, mens de totale reklameinvesteringene i det norske markedet bare gikk ned med 0,9 prosent, ifølge tall fra Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM).

«Den generelle nedgangen er altså betydelig mindre enn nedgangen for de redaktørstyrte media. Dette er fordi globale aktører som Facebook og Google fortsatte å øke sine andeler i det norske reklamemarkedet i fjor», konkluderer Medietilsynet.

Fakta om økonomien i media i 2023:

  • Den totale omsetningen til media var på 28,5 milliarder kroner i 2023, det samme som i 2022.
  • Dette er en vekst på 6,9 prosent sammenlignet med 2019, men etter inflasjonsjustering viser tallene en reell nedgang på 8,6 prosent.
  • Nasjonale radioverksemder har hatt minst nedgang i inflasjonsjusterte inntekter de siste fem årene.
  • Totalt hadde media et driftsresultat på 1.064 millioner kroner i 2023, 162 millioner kroner mer enn i 2022. Driftsmarginen endte på 5,1 prosent i 2023, opp fra 4,3 prosent i 2022.
  • De nasjonale radioselskapene hadde høyere reklameinntekter i 2023 enn i 2022, mens resten av mediebransjen hadde mindre slike inntekter.
  • Lønnsomheten ble styrket i 2023 for avisene og TV-selskapene. Driftsmarginen for avisene gikk opp med 0,5 prosentpoeng og for TV opp med 1,3 prosentpoeng.
  • Lønnsomheten for radioverksemdene gikk noe ned med 0,2 prosentpoeng. Nasjonal radio fortsetter trenden gjennom de siste tre årene med den høyeste lønnsomheten i bransjen i 2023.
  • Brukerinntektene representerte overkant av 60 prosent av driftsinntektene for både avisene og TV-selskapene i 2023, en liten oppgang fra 2022.
  • Driftsresultatet til avisene, inkludert statlige tilskudd på 440 millioner kroner, var på 752 millioner kroner i 2023 mot 683 millioner kroner i 2022 – opp med 69 millioner kroner.
  • Driftsmarginen til avisene ble samlet sett styrket med 0,5 prosentpoeng til 5,9 prosent.
  • De nasjonale radioselskapene fikk svekket lønnsomhet med 1,9 prosentpoeng fra 2022, men var fortsatt svært lønnsomme med en driftsmargin på 21,1 prosent.
  • I alt rapporterte altså hele to tredjedeler av lokalradioverksemdene om driftsunderskudd i løpet av året.
  • Kilde: Medietilsynet

Powered by Labrador CMS