Geir Engen. Foto: MBL.

Reklamejubel i MBL

Gleder seg over NRKs reklamedropp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Styret i NRK besluttet i går å avvikle reklamen på NRKs nettsider. Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har lenge vært kritiske til NRK som aktør i reklamemarkedet.

Fagsjef for digitale medier, Geir Engen, sier at beslutningen til NRK-styret er veldig positiv. MBL mener det har vært en uting at NRK kunne konkurrere i reklamemarkedet med lisensen i ryggen.

Tapt

Det anslås at NRK.no har hatt en årlig omsetning på mellom 15 og 20 millioner kroner fra reklame.

– Det er ikke de store summene i seg selv, men det er klart at nettannonseringen er voksnere og NRK blir en bedre og bedre aktør i den digitale verden. Så de har hatt et stort potensial for større inntekter.

Ifølge Engen har MBL fått signaler fra flere medlemmer som har merket tøff konkurranse fra NRK i nettmarkedet. Engen poengterer at dette er lokale aktører.

– De har tapt annonsekroner på at NRK har vært i markedet deres.

Powered by Labrador CMS