Distriktsdirektør i NRK, Grethe Gynnild Johnsen, og leder i Kringkastingsrådet, Julie Brodtkorb. Foto: Kristine Lindebø
Distriktsdirektør i NRK, Grethe Gynnild Johnsen, og leder i Kringkastingsrådet, Julie Brodtkorb. Foto: Kristine Lindebø

Kringkastingsrådet kritiserte NRK for dårlig informasjon om distriktssendingene

Den nye K-rådslederen har innført ny praksis om å behandle klagesaker i temabolker.

Publisert   Sist oppdatert

– Etter omlegginga av distriktsnyhetene ble noen av oss sittende igjen som et spørsmålstegn – så snudde dere rundt igjen. Jeg har lyst til å høre litt om strategien bak. Hvorfor landa dere der dere er nå?

Spørsmålet kom fra ny leder av Kringkastingsrådet Julie Brodtkorb, til NRKs distriktsdirektør Grethe Gynnild Johnsen, på det nye Kringkastingsrådets første møte. Her går de blant annet gjennom de 325 klagene som handler om distriktssendingene. 

Johnsen og nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord informerte det ferske rådet om distriktsdivisjonen før de begynte med klagebehandlinga. 

– Jeg er ikke sur for at folk vil ha distriktsnyheter, jeg lykkelig for det. Jeg hadde likevel ingen forutsetninger for å forutse at engasjementet for det lineære nyhetstilbudet var så sterkt, svarte Johnsen. 

Engasjerte 

Etterpå brøt diskusjonen ut. Det er tydelig at NRKs distriktssendinger engasjerer medlemmene i det nye Kringkastingsrådet like mye som resten av befolkninga.

Flere mente NRK ikke hadde kommet med god nok informasjon i forkant, blant annet rundt hva den nye, digitale satsinga faktisk er, og at nyhetene fra distriktene har blitt for fragmentert. Men ikke alle var kritiske. 

– Det er helt riktig, det dere gjør, og jeg skulle gjerne sett at dere var enda mer frampå. Det er ikke veldig kontroversielt å satse digitalt, og det er ikke sånn at NRK er veldig tidlig ute nå, sa Marius Karlsen, som driver bloggen Helt Digital. 

– Men det er riktig at dere kunne kommunisert bedre til brukerne. Det er ingen som liker endringer, og jeg har også stor forståelse for dem som føler at tilbud er tatt bort, sa han. 

Ny klagebehandling i temabolker

Brodtkorb mener det er helt naturlig at distrikt engasjerer.

– Sånn er det i hele Norge. Det viser hvor viktig det er for folk. Det blir nok ikke siste gang vi skal behandle klager om distriktsdekninga, sier Brodtkop til Journalisten. 

En ny strategi for Kringkastingsrådet under Brodtkorbs ledelse er at de behandler klager i bolker, inndelt i temaer. 

– Det er umulig å behandle hver klage, men det klagerne skal vite er at vi leser alle klagene. Det er hovedlinjene og samfunnsoppdraget er det vi skal si noe om. Klarer NRK å oppfylle dette? er et viktig spørsmål, sier rådslederen.  

– Det er mange meninger blant medlemmene. Der viktig at vi ikke blir et synseorgan, men kan komme med gode og begrunnede råd.