Disse nettartiklene har blitt fjernet fra nrk.no, én måned etter publisering. Foto: Faksimile/montasje
Disse nettartiklene har blitt fjernet fra nrk.no, én måned etter publisering. Foto: Faksimile/montasje

NRK beklager og sletter flere artikler

– Inneholdt flere faktafeil.

Publisert   Sist oppdatert

NRK melder onsdag at de trekker tilbake og beklager flere nettartikler som handlet om en strid om bruk av en versjon av et samisk solsymbol, og som ble publisert i månedsskiftet mai/juni.

– Sakene inneholdt flere faktafeil. Den var ikke laget i tråd med NRKs presseetiske standard, ved at Tana Gull og Sølvsmie AS ikke fikk mulighet til å svare på konkrete påstander som ble rettet mot dem i sakene som ble publisert, står det blant annet i meldingen.

Nettartiklene som opprinnelig het «Krangler om hvem som skal få bruke solsymbolet», «Sosiale medier 'koker' etter solpatent - trues med boikott» og «Patentstyret kan gi frislipp på samisk sol» er alle erstattet med samme korrigering.

– Premissene for intervju og omtale i saken ble heller ikke gjort klare fra NRKs side. Disse feilene førte til at sakene NRK publiserte fikk en skjev og uriktig framstilling som rammet Tana Gull og Sølvsmie på en urettmessig måte, står det videre i teksten.