Francesca Unsworth. Foto: Martin Huseby Jensen
Francesca Unsworth. Foto: Martin Huseby Jensen

Greit med NRK-reklame

ÅLESUND (Journalisten): BBC vil ikke ha reklame på sine nasjonale nettsider, men nyhetssjefen mener det er greit at NRK har det.

Publisert   Sist oppdatert

I Norge har NRK møtt motbør fra kommersielle konkurrenter fordi kringkasteren har reklame på sine nettsider. I England er BBCs nasjonale nettsider reklamefri.

Opptil lokale myndigheter

Francesca Unsworth, Head of BBC Newsgathering var i Ålesund under Mediebedriftenes Landsforenings årskonferanse for å snakke om ytringsfrihet. Journalisten tok henne til side og spurte henne om hva hun mente om at lisenskringkaster NRK har reklame på sine sider.

– Det er helt opptil NRK og deres finansieringsmodell. Jeg er ikke mot at de har reklame, det er helt opptil det lokale markedet.

Men selv om det er greit for NRK, er det ikke greit for BBC å ha reklame på sine nettsider rettet mot det britiske publikummet.

– Vi mener det er viktig for våre lisensbetalere at vi er reklamefrie. Det støtter opp om den redaksjonelle friheten BBC skal ha, samtidig som det ikke innebærer at man mister den redaksjonelle friheten ved å være kommersiell, sier Unsworth.

Kommersiell i utlandet

Utenfor Storbritannia er BBCs nettside finansiert av reklame.

– Det er en klar forskjell mellom lisenskringkastere og de som er finansiert av reklame. Men også lisensbetaleren ønsker å se en tjeneste uten reklame.

– Alle undersøkelser vi har gjort viser at publikum mener et reklamefritt BBC har stor verdi. Vår internasjonale nettjeneste har reklame, vi mente at våre ikke-lisensbetalende brukere ikke burde ha noe imot det.

Kritiseres av konkurrenter

BBC har planer om å etablere lokale bredbåndstjenester, det har kringkasteren fått kritikk for fra konkurrerende avisselskap. De mener BBC bruker lisensen for å konkurrere med dem.

Saken er til vurdering i BBC Trust som har ansvaret for å passe på at BBC holder seg innenfor kravene den har som lisensfinansiert kringkaster.

– Vi forstår bekymringen til avisene, men vi kommer til å linke ut til andre nettsteder og kanskje også inngå partnerskap på enkelte områder. Vi forsøker ikke å være en aggressiv konkurrent.

Det er ventet at BBC Trust tar stilling til klagen mot slutten av måneden.