NRK legger seg flat

NRK Dagsrevyen beklager uten forbehold at de i forrige uke kjørte flere saker om eldreomsorgsskandalen på Kongsberg uten å kreditere Laagendalsposten.

Publisert   Sist oppdatert

Nyhetsredaktør Per Anders Johansen i NRK sendte fredag brev til Laagendalsposten og beklaget uten forbehold at avisen ikke var blitt skikkelig kreditert.

Ansvarlig redaktør Jørn Steinmoen i Laagendalsposten er veldig godt fornøyd med NRKs reaksjon. Det er likevel ikke avgjort om Laagendalsposten dermed dropper sin varslede klage til Pressens Faglige Utvalg. Det avgjøres trolig først når NRK Østafjells har reagert på henvendelsene fra Kongsberg-avisen.

Uforbeholden unnskyldning

– Jeg er godt fornøyd med brevet fra Dagsrevyen. De har gitt en skriftlig, uforbeholden unnskyldning og de har i praksis forsøkt å rette opp det som skjedde ved at de flere ganger før helgen krediterte oss skikkelig i Dagsrevyens sendinger. Dagsrevyens svar er veldig bra, sier sjefredaktør Steinmoen.

Nyhetsredaktør Per Anders Johansen i NRK er helt klar på at her har NRK gjort en feil, og at de beklager dette. Han sier at han muntlig var i kontakt med avisens nyhetsredaktør fredag og sendte deretter en epost med beklagelsen.

– Vi skulle ha kreditert Laagendalsposten ordentlig i denne saken. Avisen var en viktig kilde for oss. Den har gjort et viktig og godt journalistisk arbeid som vi burde ha kreditert på en skikkelig måte, sier Johansen.

Kreditering stadig viktigere

Han mener det spesielt i disse nettider er viktig å kreditere ordentlig fordi det foregår mye tyveri på nettet. Når mediene kutter kostnader og reduserer sine journalistiske ambisjoner, blir dette enda viktigere, mener nyhetsredaktør Johansen.

– Det kommer stadig anklager om manglende kreditering i NRK fra aviser rundt om i hele landet. Hvilke regler gjelder?

– Vi forholder oss til Vær Varsom-plakatens paragraf 4.4 og til det som er nedfelt i NRKs egen programhåndbok. Det er helt klart at vi skal kreditere. Spørsmålet som oppstår er hvor lenge utover dagen vi skal gjøre det. På et eller annet tidspunkt i løpet av dagen blir det fellesstoff, blant annet avhengig av hvor mye journalistisk merverdi vi tillegger, sier Johansen.

Han er imidlertid klokkeklar på at i tilfellet med eldreomsorgen på Kongsberg skulle Laagendalsposten vært kreditert.

Kan likevel bli PFU-sak

Selv om Laagendalspostens redaktør er fornøyd med reaksjonen fra NRK Dagsrevyen, er det likevel for tidlig å si at saken er ute av verden. Laagendalsposten bestemte fredag at de ville melde NRK inn for PFU, men det var før beklagelsen fra Dagsrevyen kom. Sjefredaktør Jørn Steinmoen sier nå at det gjenstår å se hvordan NRK Østafjells reagerer.

– Vår klage gikk også på oppførselen til NRK lokalt her i Buskerud. Vi sendte brev til distriktsredaktør Lars Harald Alstadsæter allerede 8. november, men vi har fortsatt ikke fått svar, sier han.

Laagendalsposten hevder at fenomenet med manglende kreditering dessverre ikke er nytt når det gjelder NRK Østafjells.

Steinmoen sier at de også tidligere har forsøkt å ta opp problemet, i likhet med andre redaktører i Vestfold, Buskerud og Telemark. Likevel fortsetter distriktskontoret ufortrødent å rappe nyhetssaker for deretter å late som det er deres egne åndsverk, mener man i Laagendalsposten.