NTB-sjef Mads Yngve Storvik skal sammen med danske Ritzau ta opp kampen med internasjonale aktører innenfor metadata til tv og video-on-demand. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Heiko Junge / NTB scanpix
NTB og Ritzau med felles satsning
Etablerer nytt selskap sammen.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
NTB og det danske nyhetsbyrået Ritzaus Bureau går sammen om å etablere et nytt selskap som skal ta opp kampen med internasjonale aktører innenfor metadata til tv og video-on-demand (VOD), skriver NTB i en pressemelding.
NTBs Universum AS og Ritzaus Bureau leverer i dag tv-oversikter og omtaler til aviser og ukeblader i Norge og Danmark, i tillegg til tv- og VOD-metadata til tv-distributører og andre digitale aktører i Norden.
Dette skal nå samlet i det nye selskapet Inflow Media, som - ifølge pressemeldingen - skal blir en totalleverandør av tv- og VOD-programinformasjon i hele Norden.
– Universum har i mange år vært NTBs spydspiss når det gjelder å levere programinformasjon både på papir og digitalt. Vi er markedsledende i Norge, og må se ut over Norges grenser. Flere og flere av kundene våre er nordiske og derfor ønsker vi å bygge en nordisk plattform med lokal markedsforståelse og kundeoppfølging, sier administrerende direktør i NTB Mads Yngve Storvik ifølge pressemeldingen.
Inflow Media AS får hovedkontor i Oslo og skal ledes av Rune Skogeng, som er daglig leder i Universum AS i dag.
I første omgang vil selskapet ha et datterselskap i Danmark.
Det nye selskapet vil omsette for rundt 50 millioner kroner, skriver NTB.