Fagsjef Geir Engen åpner MBLs lommebok i jakten på nye ideer. Foto: Martin Huseby Jensen

MBL søker enda mer innovasjon. Lover prispenger og reiser til dem med gode idéer

Skal finne muligheter der bransjen ser begrensninger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Under Nxt Media-konferansen i Trondheim i midten av november deler Mediebedriftenes Landsforening (MBL) ut pris til den beste innovasjonsideen eller til selskaper som er i helt i startfasen.

– Vi er på jakt etter nye og spennende selskap eller ideer som kan bidra til at vi får utviklet nye og gode tjenester som kan hjelpe mediebransjen i framtiden, sier fagsjef for digital utvikling i MBL, Geir Engen, til Journalisten.

Ønsket er å skape ytterligere innovasjon og utvikling i bransjen. Kanskje også å få tilført noen nye ideer om hvordan å tenke. Kanskje kan det være slik at de som i dag ikke er en del av bransjen ser muligheter der vi ser begrensninger.

Prisen er på 100.000 kroner. Samt muligheten til å benytte seg av kontorplasser hos et av de store mediehusene som VG eller DN. Det er visstnok mange som vil stille med kontorplasser. Hvor lenge er ikke hundre prosent sikkert, men mellom tre og seks måneder. Engen forteller at tilbakemeldingene de har fått tidligere er at akkurat dette har god verdi for både vinner og de som inviterer dem inn.

– Det ble ganske tidlig klart at det ikke alltid er like klart hvordan bransjen tenker eller for forretningsmodellen vår. Denne usikkerheten kan vi få bukt med en denne ordningen.

Til sist sendes også vinnerne til New York hvor de får være med på mentorprogram hvor det gis oppfølging og mulighet til å komme i kontakt med investorer.

– Du sier fokus på innovasjon og utvikling, men dette har det bransjen snakket om i flere år, er vi ikke gode nok til å gjøre dette selv?

– Joda, det foregår mange spennende ting i bransjen. Men innovasjon er så mye, og det handler ikke nødvendigvis om å finne opp hjulet hver gang. Og så er det også vanskelig å få til ting samtidig som mediene skal ha sin daglige drift.

10. november er påmeldingsfrist. Hva vinnerne forplikter seg til - er ikke diskutert, men Engen sier at de vil bli brukt i forskjellige sammenhenger. Blant annet for å bidra til inspirasjon og nytenkning gjennom blant annet foredrag.

 

 

Powered by Labrador CMS