Ny jobb:

Mari Midtstigen (til venstre) tar over roret i Aftenposten Junior når Guri Leyell Skedsmo går over som leder i featureavdelingen. Foto: Aftenposten

Mari Midtstigen tar over i Aftenposten Junior og har lyst til å se samfunnet fra barnas perspektiv

Midtstigen mener det er en forutsetning for demokratiet at barna blir hørt og sett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mari Midtstigen har lang fartstid fra norske medier, med en bred og innholdsrik CV. Fra nyttår blir den enda litt rikere når hun tar over som redaktør i Aftenposten Junior etter Guri Leyell Skedsmo. 

I skrivende stund er hun redaktør for blant annet Foreldre & Barn. En jobb hun har hatt i tre og et halvt år.

– Gratulerer med ny jobb. Hva tar du med deg inn i den nye jobben?

– Jeg tror mye av drivkraften min som redaktør i Foreldre & Barn er at barna er viktige i samfunnet. Vi har skrevet mye for foreldre med små barn, nå beveger jeg meg over i en jobb hvor jeg kan jobbe direkte med barna, siden de er leserne. Det synes jeg blir spennende fordi det er dem som om noen få år skal styrer verden. Jeg mener det aldri har vært viktigere å lage uavhengig journalistikk for barn, særlig med bakteppet fake news og stadig mer kommersielt innhold. Bare tenk på mengden av innholdsstrømmer. Å gi barn verktøy til å kunne skille journalistikk fra desinformasjon blir veldig viktig. Det mener jeg er en stor del av samfunnsoppdraget. Det er helt nødvendig for mediene å finne ut hvordan å engasjere barna med journalistikken vår. 

– En ting som jeg har jobbet mye med i Egmont er å forstå målgruppen: Å forstå hvilke behov de har og hva som engasjerer dem. Det er et arbeid som blir veldig spennende i Aftenposten Junior også. Å komme under huden på leserne og finne ut hvilken rolle vår journalistikk skal spille i livene deres. Og samtidig gi barna en arena hvor de selv kan debattere ting som opptar dem. 

– Hva kjennetegner deg som journalist?

– Jeg har lyst til å se samfunnet fra barnas perspektiv. Det er mye det jeg har jobbet med i Foreldre & Barn også – at barna skal bli hørt og sett. Det mener jeg er en forutsetning for et demokrati. Og det er en investering i morgendagen at barn har sin egen stemme. Det Junior gjør veldig bra er at de ikke bare prøver å forklare nyhetene for barn, men også bruker barna som journalister. Ofte tar redaksjonen utgangspunkt i barna når de skriver saker; det er de som synes og som blir intervjuet. Dermed er de i øyenhøyde med dem de skriver for. Det å gå inn i deres perspektiv er viktig. Og så må vi engasjere så mange barn som mulig til å ha interesser for verden rundt dem. Ikke minst at de får en evne til å forholde seg til informasjonen på en kritisk måte. Men den teknologiske utviklingen har det blitt utrolig enkelt å manipulere lyd og bilde. Da kommer evnen til å skille falskt fra ekte til å bli en viktig ferdighet. 

– Er det ting du ser i Aftenposten Junior som du vil ta tak i? 

– Det er et veldig godt utgangspunkt der allerede, men vi skal nok videreutvikle papiravisen samtidig som vi skal se på andre måter å utvikle produktet på. Jeg har ingen fasit ennå, det må gjøres sammen med redaksjonen. Det er de som kjenner avisen og målgruppen. Det handler mer om å utnytte momentum papiravisen har nå, for å kunne etablere andre spennende måter å møte målgruppen på. 

– Nå høres det ut som om du er på event.

– Det kan hende. Aftenposten Junior har et event i dag som heter Mini-kloden og er for skolebarn. 

– Du har selv tre barn, hvor viktige blir dine egne barn i redaktørarbeidet?

– Det man kan få av å ha egne barn er et naturlig tilfang av temaer de er opptatt av. Jeg sitter i FAU på skolen, og gjennom barna får jeg en god del kunnskap om hva som betyr noe i hverdagen. Men Aftenposten Junior skal være en riksdekkende avis. Journalistene reiser landet rundt og lager reportasjer ukentlig, derfor er det viktig å huske at mine barn ikke er den norske virkeligheten. Men jeg får mye gratis av å ha barn i målgruppen, blant annet fordi jeg kan se hvordan og hva de leser. 

Powered by Labrador CMS