Øivind Lindøe, grunnlegger og deleier i den nye Matkanalen. Han er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole i Bergen (NHH) og har bakgrunn fra blant annet Virtual Garden, Apt, Diesel og TV Haugaland. Foto: Haakon Nordvik
Satser på matnyttig tv-kanal
Matkanalen skal sende nye, norske tv-serier om mat i kombinasjon med utenlandske konsepter.
–Vi har satt oss et mål om å ta 0,7 prosent av det kommersielle norske markedet. Det kan kanskje høres lite ut, men vi ønsker å være en nisjekanal - et spisset tilbud til de ekstra matinteresserte. Målsettingen er også å etablere seg i Danmark innen ett års tid. Vi er overbevist om at det er veldig stort ønske blant publikum til å se mer matprogrammer - og å samle dette på en og samme kanal, sier Øivind Lindøe som er grunnlegger og deleier i den nye Matkanalen.
Matkanalen vil ved lansering distribueres i Norge av Altibox kanal 16, Get kanal 35, grunnpakken til Canal Digital Satellitt kanal 21 og Canal Digital Kabel kanal 36 i grunnpakken, og når med dette rundt 83 prosent av Norge.
– Vi har et ønske om distribusjon også på RiksTV. Online vil noe av vårt tv-innhold kunne sees og deles via noen av nettavisene, sier Lindøe.
Eierne av Matkanalen, Caiano Gruppen/Caiano Eiendom AS, kontrollerer rederiene Wilson Asa og Green Reefers ASA på Oslo Børs, eier og driver hoteller i Norge og Polen og eiendommer i Norge, Polen og Nederland.
Er skeptisk
Morten Wiberg, sjef i tv/radio/kino-avdelingen i Carat Norge, er skeptisk til Matkanalens mål for det kommersielle markedet.
– Jeg må si at jeg er usikker på hvor bra det kan gå. Det er et tøft marked å gå inn i om dagen, det er bred konkurranse og vi vet jo hvordan det har gått med VGTV, sier Wiberg til dagens Næringsliv tirsdag.
Wiberg viser til at VGs tv-kanal når kun 0,3 prosent av det totale markedet, og mener at Matkanalen står i fare for å være for ambisiøs når den satser på å nå 0,7 prosent.
Mye kjøpes inn
Matkanalen produserer en rekke titler på egenhånd, ved hjelp av norske produksjonsselskaper, fotografer og videojournalister. I tillegg er matprogrammer fra ulike deler av verden kjøpt inn, med opsjoner på de programmene som viser seg å treffe best hos seerne.
– Det tradisjonelle tv-kjøkkenet har absolutt sin renessanse, noe vi ser spesielt i Sverige og USA akkurat nå. På Svensk TV4 vises Mitt kök, som er et eksempel på dette. Vi har det ikke så travelt som webtv - vi tar oss god tid til at man skal sette seg godt inn i matlagingen og de historiene som fortelle, sioer Lindøe.