VG:
Ola Stenberg. Foto: VG
Viralt på armlengdes avstand
Tldr får ingen trafikkhjelp fra landets største nettsted.
Ett etter ett har mediehusene lansert sine virale tjenester. Først ute var Nordlys med Buzzit. Den fikk hard motbør etter å ha blitt fersket i kopiering av andres innhold. Så kom DN med Bisbuzz før Egmont fulgte opp med Superlike. Deretter var Bonnier på banen med omsnakket.no. Sist blant dem som håper på viralt gjennomslag er VG og deres tldr.no.
Men det skal ikke være et VG-produkt i ordets rette forstand. Tldr (too long didn’t read) skal stå på egne bein. Det skal ikke hjelpes av trafikkmaskinen VG, og de skal heller ikke knyttes til hverandre.
- Det er et bevisst valg. Mange har et forhold til VG og setter vi VGs logo eller merkenavn på tldr skaper vi ett inntrykk av hva nettstedet kan være, sier digitalredaktør Ola Stenberg.
Går etter de unge
Han kaller nettstedet et forskningsprosjekt. Presentert utad er det et underholdningsnettsted, mens innad er det utforskning. Det handler om å knekke koder de tidligere ikke har klart, eller for den saks skyld har sett. For ifølge redaktøren handler det om å lære hvordan man lanserer noe uten hjelp fra VGs trafikkmaskin. Eller omtale. Derfor har de også lansert tldr mykt, uten basuner eller pauker.
En verden de ikke kan nok om, forklarer Stenberg. Og forteller hemmelighetsfull at han hyppig, kanskje til og med oftere enn han hadde sett for seg, lærer noe nytt. Om de unges mediekonsum. Han vil ikke si hva han har lært. Enn så lenge skal det gi et konkurransefortrinn.
Uansett handler det om de unge, og det handler om sosial distribusjon. Ikke av typen VG fikk én hit i sosiale medier som skapte trafikkbølger, men å ha høy deling hele tiden og hva skal til for å få til dette.
- Det tror jeg blir avgjørende innsikt for å knekke delingskoden. Og med tldr har vi en læringsprosess som vi kan ta med oss videre i resten av VG. Selv om innholdet er ulikt. For jeg tror det fortsatt er veldig mye å gå på hvordan vi presenterer journalistikken vår. Skal all journalistikk se ut slik den har gjort så veldig lenge nå? Det kan da være god journalistikk selv om det er presentert på en annen måte.
Flere nettsteder
Tldr er en underholdningsside. Og ifølge redaktøren går den kompromissløst etter de unge leserne. Derfor er innholdet kort, for i et friminutt er det konkurranse om elevens oppmerksomhet fra flere apper og nettsteder. Og da må de kjapt kunne komme seg gjennom innholdet. Derav navnet.
Stenberg har jevnlige møter med elever ved Elvebakken videregående skole. Og der blir passet klart og tydelig påskrevet. Studentene sier i fra når VGs folk har gjort gode ting, og teite.
- Det skjerper oss.
- Hva med journalistikken, hvilke ambisjoner har dere for den?
- Jeg tror at om vi lykkes kan vi kanskje spinne nye nettsteder ut av Tldr. I hvert fall kan vi spinne ut nye måter å gjøre journalistikk på. Jeg kan gå til de forskjellige avdelingene i VG-huset og dele den nye innsikten som vi får gjennom nettstedet.
Må være originale
Som sagt er VG langt fra først. Stenberg har sittet og fulgt med på konkurrentene. Det er viktig for ham at innholdet er så originalt som det kan bli. Ikke bare klippe og lime.
- Vi er om mulig enda mer tvunget til å finne vår vei. Vi har definert en ung målgruppe som vi følger nøye med på. Og har funnet ett innholdsspor som vi vil være tro mot. Lager vi innhold som er prikk likt det andre har, så taper vi. De unge er ganske kresne.
Redaktøren vil ikke ut med tallene ennå. For ferskt, sier han. Men det peker visstnok oppover. Nettstedet sorterer under VGs nisjer med Camilla Bjørn som ledelse og har en ansvarlig journalist. I tillegg har VG hentet inn bidragsytere eksternt.