Aftenposten vil mobilisere unge velgere

Får med seg et lass andre aviser.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

- La oss tenke på tallet 314.000. Dette er antall velgere under 30 år som ikke bruker stemmeretten sin.

Aftenpostens nyhetsredaktør Ole Erik Almlid ser utover en forsamling spente redaktører under Norsk Redaktørforenings vårmøte.

- Det vi ønsker er å få dere med på å ta samfunnsoppdraget og bygge opp om demokratiet. Det er et problem at bare 50 prosent av de under 30 år bruker stemmeretten. Og stemmer du ikke før du fyller 30, er sjansene store for at du ikke stemmer senere, forklarte redaktøren.

Mange med

Og med det lettet han på sløret. Sammen med Tønsbergs Blad, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende, Adresseavisen, Avisen Nordland og Nordlys skal Aftenposten mobilisere velgere. Kampanjen Min stemme skal inspirere de yngste til å gå til valgurnene.

- Vi lover å bruke vår valgdekning, vår journalistikk og våre kanaler til at flere bruker stemmeretten sin.

Det som er felles er at alle avisene får tilgang til pr-materialet som Dinamo har utarbeidet pro bono. Kampanjen skal ha en felles app og en felles Facebook-side, mens journalistikken skal være selvstendig.

- Vi vil ha journalstikk på dette. Vi vil se på og fortelle om hva som engasjerer. Tønsbergs Blad gjør det på sin måte, vi på vår måte. Vi skal ikke ha store journalistiske fellesløp. Det tror jeg er feil. Vi får heller ha konkurranse om hvem som lykkes best.

Underveis i presentasjonen hvor Almlid forklarer at også NRK er med i et slags koordinert opplegg og at det hele er støttet av Fritt Ord, melder nye redaksjoner seg på.

Matre oppfordret

Til Journalisten forteller nyhetsredaktøren at ideen oppstod da tidligere sjefredaktør Hans Erik Matre spurte ham hva han ville med valgkampen.

- Dere må ha hårete mål, sa han ifølge Almlid. Omtrent samtidig hadde Aftenposten et oppslag om at unge kvinner ikke bruker stemmeretten sin. Det ble grunnlaget og kjernen for det de nå ønsker å oppnå.

Han er fornøyd med at det opphever konkurransen på plattformer og konserngrensene.

- Jeg opplever at alle vi har vært i dialog med synes at det er veldig spennende. Dette er sånn som motiverer mange. Alle ønsker å kommunisere med denne aldersgruppen. Back to basic med fokus på samfunnsoppdraget og demokratiet, så det var ikke vanskelig å få med folk, sier Almlid og understreker at kampanjen vil prege avisens valgdekning.

140 tegn

Tilbake på podiet forteller han at det er gratis å være med på opplegget, noe som utløser en positiv reaksjon.

- Det er vel akkurat nå det slo gjennom hos dere, vil jeg tro.

Kampanjen baseres på reklamemateriell som blant annet spør: “Hvis vi nektet alle under 30 år stemmerett, ville vi fortsatt ha et demokrati?”

Flatene til de forskjellige mediene skal benyttes til fulle. Og så skal velgerne få mulighet til å fortelle hvorfor de vil stemme, på 140 tegn.

- La oss si om vi får 100.000 til å gjøre det, tenk hvilken temperatur vi kan få til.

Her kan du lese sjefredaktør Hilde Haugsgjerds tanker bak prosjektet.

Powered by Labrador CMS