Sjefredaktør Espen Egil Hansen understreker at Ikea på ingen måte sponser journalistikken. Foto: Martin Huseby Jensen

Ikea sponser Aftenpostens klima=konferanse

I tillegg har Aftenposten publisert en meget positiv artikkel om Ikeas klimasatsing.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag arrangerer Aftenposten klimakonferanse i Oslo. Mediehuset har fått med seg flere sponsorer til å finansiere konferansen. Ikea, Yara, Rema1000 og Flytoget sponser konferansen. De fire stiller også med representanter under økten som er kalt «Løsningene», skriver Klassekampen.

Konferansen er en del av avisens satsing på klimadekning og er bygget rundt «Kloden vår». Aftenposten har tidligere publisert en positiv artikkel om Ikeas klimaarbeid. Journalist Ole Mathismoen skriver i artikkelen at: «Det er virkelig vrient å finne svakheter»

Espen Egil Hansen mener det ikke er snakk om sammenblanding av reklame og redaksjonelt innhold. Han sier til Klassekampen at selv om konferansen er en integrert del av klimasatsingen må de to tingene sees på som forskjellig. Han viser til at Ikea ikke sponser journalistikken, men konferansen.

Bystyrerepresentant Eivind Trædal for Miljøpartiet De Grønne i Oslo mener koblingen er uheldig. Han er også kritisk til artikkelen om Ikea forbindelsene mellom sponsor og journalistikk er svært uheldige.

– Det er jo åpenbart ikke slik at Ikea og Ingvar Kamprad dikterer det som står i Aftenposten, men det er en fare for at man kan tilpasse vinkling og dekning etter hvem man får økonomisk støtte fra. Og artikkelen er ekstremt positivt vinklet, sier Trædal.

Han mener satsingen til Aftenposten samtidig gjør en kjempejobb med å løfte klima på dagsorden.

 

Powered by Labrador CMS