Aftenpostens «Omkampen» opp i PFU

To tekstreklamesaker mot avisen behandles tirsdag.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag skal Pressens Faglige Utvalg (PFU) ta stilling til om Aftenposten brøt god presseskikk da de omtalte sin eget eventarrangement, den kommende showkampen mellom Norge- og Brasil-lagene fra 1998, i avisen i fjor.

Allerede rett etter publisering var omtalen omstridt, og også omdiskutert internt i Aftenposten.

Klagerne, blant annet Filter-redaktør Harald Klungtveit, mener Aftenposten bryter Vær Varsom-plakaten (VVP) på fire punkter i kapittel 2 om integritet og troverdighet, kommer det frem i sakspapirene fra PFU.

Klungtveit reagerer blant annet på manglende åpenhet fra Aftenpostens side om Ronaldo var betalt for intervjuet han ga til avisen.

Avisen mener selv at den ikke bryter VVP.

– Aftenpostens dekning hadde et redaksjonelt utgangspunkt og var journalistisk begrunnet. Og hverken i fotballen eller i presseetikken er begeistring et regelbrudd, svarer avisen PFU.

«Stuck» klaget inn

Schibsted-avisen er også klaget inn for serien «Stuck» som følger 25 år gamle Emilie Beck til ulike land i Latin-Amerika. Der traff hun tenåringsjenter som på ulike måter var blitt utsatt for overgrep eller maktmisbruk.

I tilknyttede nettsaker ble det opplyst at serien var produsert av et produksjonsselskap i samarbeid med organisasjonen Plan International Norge.

Det er seks privatpersoner som har klaget inn serien for samlet seks brudd på VVP som dreier seg om redaksjonell uavhengighet, bakenforliggende forhold, skille mellom reklame og journalistikk, ukritisk formidling av PR-stoff og sponsing av journalistikk.

Avisen mener den er innenfor presseetikken fordi serien ikke er en nyhetsdokumentar.

– Dersom et team fra Aftenpostens utenriksredaksjon hadde laget en serie på samme tema, ville den blitt løst annerledes, med andre krav til bredde og nyanser, dokumentasjon og kildekritikk, svarer avisen PFU, ifølge sakspapirene.

Samtidig opplyser den at serien er et redaksjonelt produkt utviklet av avisen og produksjonsselskapet TV Wonder.

– Bistandsorganisasjonen Plan Norge ble invitert inn i prosjekt som sponsor og samarbeidspartner, på bakgrunn av deres arbeid mot alvorlige brudd på unge jenters rettigheter. Plan har som sponsor vært med på å finansiere serien, og deres faglige ekspertise har vært uunnværlig både før og under reisene, svarer avisen om organisasjonens involvering.

Powered by Labrador CMS