Dagbladet under 100.000

Mens det nasjonale opplaget faller like mye som hele Dagbladets opplag.

Publisert Sist oppdatert

Det nasjonale avisopplaget falt med 3,5 prosent, eller over 97.000 eksemplarer til 2.444.084 aviser. Ifølge fagsjef avis Helge Holbæk-Hansen i MBL faller løssalget til samtlige norske aviser.

Se alle avisenes opplagstall her.

De fem søndagsavisene som er igjen i det norske markedet faller med 6,6 prosent.

Opplaget til 130 MBL-aviser går tilbake mens 37 går fram, forteller avissjefen på pressekonferansen som finner sted på Grand Hotel i Oslo.

Mest

Fredag morgen ble det klart at Aftenposten er landets største avis etter at opplaget falt med like over 3000 eksemplarer, mens VG som satt på tronen i nesten 30 år mistet 29.000 aviser av sitt snittopplag i fjor.

Dagbladet kommer på en annenplass når det gjelder opplagsfallet med en tilbakegang på 7.125 aviser gjennom fjoråret. Og falt dermed under 100.000 i opplag med et opplag på 98.130.

Aften kommer på tredjeplass målt i opplagsfall gjennom fjoråret med et opplag på 105.000 aviser, og gikk dermed tilbake med 6554 eksemplarer. Aften trykkes dermed fortsatt i et høyere opplag enn Dagbladet.

Dagsvinnere

Mens VG er opplagstaperen målt i antall eksemplarer, er Klassekampen i motsatt ende. Avisen fortsetter sin vekst og øker opplaget med 1125 eksemplarer til 14.390.

Neste på pallen er DN som går opp med 931 eksemplarer til 80.559 aviser. Gjengangeren i Horten er på tredjeplass, ifølge tallene fra MBL, med 6489 eksemplarer. Opp 204 aviser.

Ukevinnere

Nisjeavisene som kommer ut en gang i uken fortsetter sin vekst. Morgenbladet har gjennom flere året opplevd at opplagstallene har steget som en heliumballong på en klar dag. I fjor økte opplaget med 829 eksemplarer til 23.637 aviser. Målt i antall er veksten et knapt hestehode foran Dag og Tid som så opplaget øke med 807 eksemplarer til 8338 aviser.

Ny Tid er i motsatt ende med et fall på 1222 eksemplarer til et opplag på 3552 aviser.

Leserne forsvinner

For første gang kunne Holbæk-Hansen fortelle at lesertallene faller for første gang mer enn opplagstallene. Reduksjonen for alle målte titler i TNS Gallups Forbruker & Media er 8,5 prosent i forhold til 2009.

De største titlene faller mest, med en nedgang på 9,6 prosent. Men også lokalavisene viser en sterkere nedgang enn tidligere. For de 132 lokalavisene med under 75.000 lesere, er fallet knappe 7 prosent.

 

 20092010endringpst
Aftenposten, morgen243188239831-3357-1,38
VG262374233292-29082-11,08
Aftenposten, kveld111566105012-6554-5,87
Dagbladet10525598130-7125-6,77
Dagens Næringsliv79628805599311,17
Dagsavisen2833726019-2318-8,18
Vårt Land2555724781-776-3,04
Morgenbladet22888236377493,27
Klassekampen132651439011258,48
Nationen 1451413642-872-6,01