Stort er godt

De mindre regionavisene mister mer opplag enn de største.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Romerikes Blad er den regionavisen som har den største prosentvise nedgangen. Hele syv prosent av opplaget forsvant i løpet av 2007, og det ga avisens bud i snitt 2497 færre aviser å bære ut hver dag.

Tøft på Romerike

RBs ansvarlige redaktør Thor Woje forklarer nedgangen med strukturelle endringer.

– Vi ser at den tilveksten vi får på nett mer enn tilsvarer det frafallet vi har på papir. Når det er endringer i leservanene, må vi se hvor leserne går og vi har heldigvis vunnet mange lesere på nett.

– Men der har dere vel ikke den samme lønnsomheten?

– Det har vært en god utvikling for inntektene på nettet, men det er riktig at det ikke er de samme inntektene der som på papir. Vi skal styrke papiravisa og det kommer til å gjøres endringer allerede i løpet av de neste par ukene.

– Skal dere redesigne avisen?

– Nei, det er ikke et redesign, men det vil bli gjort en del vesentlige endringer for å tilpasse oss det leserne etterspør. Det gjelder både bredde, dybde og form.

– Hva er det som gjør at dere har den største nedgangen?

– Det er strukturelle endringer som først og fremst forklarer nedgangen vår, og så er det et tøft marked på Romerike. Det er kort til hovedstadsavisene og det er også flere sterke lokalaviser.

Stabile regionaviser

Selv om de fleste avisene nå merker nordmenns endrede medievaner har de store regionavisene stått seg godt i konkurransen.

– De store regionavisene har samlet sett en bemerkelsesverdig stabil opplagsutvikling, skriver MBL i årets opplagspresentasjon. Tilbakegangen for Aftenposten, Bergens Tidende, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad var i snitt på ett prosentpoeng.

Det er først og fremst abonnentene som har bidratt til stabiliteten, mens løssalget har gått ned. Løssalgsandelen for de fire største regionavisene er nå nede på syv prosent.

Blant de mindre regionavisene hadde Romerikes Blad den største nedgangen. Nordlys (-5,7 prosent), Drammens Tidende (-4,2 prosent), Fædrelandsvennen (-3,9 prosent) og Sunnmørsposten (-3,7 prosent) hadde alle større opplagsfall enn snittet.

Nedgangen i lesertallene er enda større for regionavisene.

– Forklaringen der er at avisene som er solgt i løssalg genererer flere lesere enn de som er sendt ut til abonnementer. Når løssalget går markert ned er det også naturlig at det gjør utslag på lesertallene, sa MBL fagsjef for avis, Helge Holbæk Hansen, på dagens opplagspresentasjon.

Bedre i Bergen

På vei ut i fødselspermisjon kan sjefredaktør Trine Eilertsen i Bergens Tidende konstatere at avisen er blant regionavisene som går minst tilbake målt i prosent. Med en tilbakegang på 0,8 prosent er opplaget på like over 82.000 aviser nesten stabilt.

– Jeg er veldig fornøyd med det! Og ser vi på abonnementstallene er vi faktisk helt stabile, det er løssalget som faller, sier Eilertsen.

Hun tror at årsaken til den svake tilbakegangen forteller at BTs nyhetsprofil er blitt sterkere og at viser at dersom man skal holde seg oppdatert på nyheter fra Vestlandet, så må man forholde seg til BT.

2010 så introduksjonen av leserbrettene. 2011 vil trolig by på en massiv utvikling på denne plattformen. Så hvor tror Eilertsen BT er opplagsmessig når hun neste år får den samme telefonen?

– Det vi ser er at abonnementsavisene, og særlig regionsavisene, er at tallene er mindre bratt enn for bare et par år siden. Løssalget tror jeg kommer til å falle bratt og vil trolig få en mindre andel, så vi må jobbe for å ha et fall som ikke blir større enn det som det er nå, sier hun og skyter inn:

– Vi tjener penger på nett for første gang, det er stas.


 

Avis20092010Endringpst
Aftenposten243188239831-3357-1.4
Bergens Tidende8308682432-654-0.8
Adresseavisen7583573435-2400-3.2
Stavanger Aftenblad6529863988-1310-2.0
Fevennen3945437934-1520-3.9
Drammens Tidende3767836109-1569-4.2
Romerikes Blad3586133364-2497-7.0
Sunnmørsposten3192530730-1195-3.7
Haugesunds Avis2990729254-653-2.2
Nordlys2592724458-1469-5.7
Avisa Nordland2266222014-648-2.9
Agderposten 2249621877-619-2.8
Powered by Labrador CMS