Terje Wibe antyder sterke økonomiske tall for Dagbladet i 2010. Foto: Maria Vorraa
Vil innta toppen av pallen
Dagbladets administrerende direktør Terje Wibe tror Dagbladet kan bli opplagsvinner neste år. Han antyder også stort overskudd i 2010.
Tross fortsatt fall i opplaget i 2009, mener Wibe en opplagsøkning er realistisk i 2010.
– Mitt personlige mål, og foreløpig ikke Dagbladets uttalte målsetting, er at vi står på toppen av pallen når opplagstallene legges fram neste år, sier Wibe til Journalisten.
Vekst i fjerde kvartal
Dagbladets papiravis gikk ned med gjennomsnittlig 7.125 eksemplarer per dag i fjor. Netto opplag krøp med det under 100.000 og avisen solgte i snitt 98.130. Tross den negative utviklingen mer enn øyner Wibe en hyggeligere utvikling i år.
– Vi har hatt en vekst i opplaget de siste fire månedene, fra oktober til og med januar. Det har vært en langt hyggeligere utvikling enn det vi har sett de siste årene, sier Wibe.
Opp i fjerde kvartal
Etter det Journalisten kjenner til hadde Dagbladet i fjerde kvartal en opplagsøkning på 2,3 prosent sammenlignet med året før.
– Hva er det som har ført til denne utviklingen?
– Det viktigste er den omleggingen av avisen som skjedde etter at Lars Helle overtok som redaktør. Vi har styrket de tabloide kjerneområdene, sport, nyheter og kjendiser, og har også endret en del på seksjonene etter tilbakemeldinger fra leserne. TV-tablået midt i avisen fikk vi for eksempel tydelige tilbakemeldinger på at leserne ikke likte.
De siste årene er det VG og Dagbladet som har stått for den desidert største nedgangen, nå har Dagbladet lavere nedgang enn konkurrenten og har dermed tatt markedsandeler.
– Det er vi selvfølgelig fornøyd med, sier Wibe.
Han sier opplagsøkningen er høyere enn den volumøkningen som SAS har gitt ved å tilby aviser også på innenriksruter.
– Andre ting å bekymre meg for
VGs påtroppende eneleder Torry Pedersen legger ikke all verdens vekt på at Dagbladet tar andeler fra dem i papiravismarkedet.
– Hvis Dagbladet nå har klart å stabilisere opplagstallene sine så kan det tyde på en utflating i fallet for papiravisene og det har vi ikke noe imot. Når du ser på det totale mediemarkedet så er det andre og langt større ting å bekymre seg for enn om Dagbladet tar noen andeler, sier Pedersen til Journalisten.
– Men like fullt er det vel hyggeligere å vinne markedsandeler enn å tape dem?
– Hvis det er en vedvarende trend at Dagbladet tar andeler fra VG så er det grunn til å bekymre seg. Men det har vært variasjoner i konkurransen mellom VG og Dagbladet så lenge jeg kan huske og det vil nok fortsette.
Kutter kostnader
Dagbladets vedvarende kostnadskutting og en utflating av opplagsnedgangen gjør at Dagbladet vil legge fram det Wibe mener er avisens beste resultat noensinne.
– Siden nedgangen startet i 2004 har vi kontinuerlig arbeidet med å senke kostnadene. Vi har ligget i forkant og nå ser vi at kostnadene er nede på et nivå som er tilpasset et lavere opplag enn det vi oppnådde i fjor.
Presenterer snart rekordtall
Wibe mer enn antyder at Dagbladet, nett og papir, får et driftsoverskudd på mer enn 60 millioner kroner for 2010. Det er mer enn en dobling fra året før.
– I 2009 tapte vi på nett og tjente på papir. Nå går begge områdene i pluss og vi har en oppgang som startet i 2010 og som har fortsatt med full styrke inn i 2011.
– Er det realistisk at overskriften neste år er «Dagbladet over 100.000»?
– Håpet er at vi skal stabilisere oss og at den fremgangen vi har sett de siste månedene fortsetter. Men jeg kommer ikke til å love nå at vi runder 100.000 igjen i år.
Dagbladets opplagsutvikling 2001 til 2010:
ÅR
| Opplag |
2010 | 98 130 |
2009 | 105 255 |
2008 | 123 383 |
2007 | 135 611 |
2006 | 146 512 |
2005 | 162 069 |
2004 | 183 092 |
2003 | 186 136 |
2002 | 191 164 |
2001 | 193 637 |