Opprør i Filmmagasinet

Fem av seks ansatte i Nordens største blad for film, Filmmagasinet, har sagt opp og er i ferd med å etablere et nytt magasin for filmbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Årsaken er samarbeidsproblemer og strategisk uenighet med eierne av Filmmagasinet, Editorium AS. Geir Kamsvåg, som etablerte Filmmagasinet og har vært redaktør for bladet siden 1994, opplyser at han nå arbeider med å starte et nytt magasin over samme lest. Han hevder å ha god støtte hos filmselskapene.

Bortsett fra en annonseselger har også de andre ansatte i Filmmagasinet sagt opp. De fire er fristilt fra jobbene sine og er nå involvert i Kamsvågs nye prosjekt.

Plan B

Årsaken til oppbruddet fra Filmmagasinet er altså ifølge Kamsvåg samarbeidsproblemer med ledelsen i Editorium gjennom lang tid. I tillegg ble de ansatte i selskapet Plan B Media AS, som utgir det gratis månedsmagasinet Plan B i de fire største byene, overført til Editorium 1. desember i fjor. Forretningsmannen Trond Kittelsen kontrollerer begge selskapene gjennom eierselskapet Hod AS. Og de ansatte i Filmmagasinet skal ikke ha kunnet akseptere at personer fra skakkjørte Plan B blir satt i ledende stillinger i Editorium.

Kamsvåg vil imidlertid ikke gå nærmere inn på bakgrunnen for konflikten.

- Men når fem av seks slutter er det selvsagt noe alvorlig galt i selskapet, sier Kamsvåg.

Mange blader

Filmmagasinet distribueres til kinoer over hele landet i et opplag på rundt 95.000 eksemplarer, og er gratis tilgjengelig for kinopublikum. I tillegg selges bladet hos Narvesen og i abonnement.

I fjor høst overlot Trond Kittelsen den daglige ledelsen av Editorium til sin datter Hege Kittelsen. I tillegg til å utgi sine egne tidsskrifter, Filmmagasinet, FilmPocket og Livsstil, lager Editorium en rekke publikasjoner for eksterne kunder. Blant disse kundene finner vi Visit Britain/Det britiske turistkontor, Coop og Forbrukerrådet.

Minus 1,8 millioner

Editorium produserer blant annet ForbrukerRapporten og medlemsbladet til dagligvarekjeden Coop. Coop medlem har et opplag på rundt en halv million eksemplarer. Dette skal være svært innbringende oppdrag, men likevel viser Editoriums regnskap for 2003 et årsresultat på minus 1,8 millioner kroner av en omsetning på 9,9 millioner. Etter det Journalisten har grunn til å tro er årsresultatet i 2004 på samme nivå.

Også flere ansatte i Editorium skal være på vei bort fra selskapet.

Powered by Labrador CMS