Foto: mkhmarketing/Flickr.com
Bruker Facebook til to tredjedeler av reklamekjøpene
Det nystartede mediebyrået Opt kjøper reklameplass for millioner, men ikke hos norske medier. Over to tredeler av pengene brukes på Facebook.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Selskapet ble startet for ni måneder siden, og drøyt halvparten av kundene kommer via reklamebyrået Try, som også eier drøyt halvparten av Opt, skriver
Dagens Næringsliv.
Daglig leder Gunnar Stensaker sier relevans er nøkkelordet når selskapet skal selge seg inn, og da er det Facebook som gjelder.
– Folk er så vant til reklame at du må vite så nøyaktig som mulig hvem du snakker til. Du må kunne nå dem så nøyaktig som mulig. Og du må kunne gjøre det til riktig tid. Det vi ser da, er at Facebook helt klart er den beste kanalen, forklarer han.
Det er Stensaker villig til å sette penger på. Over to tredeler av pengene selskapet bruker på å kjøpe reklameplass, går til nettopp Facebook. Brorparten av den gjenværende potten stikker Google av med, mens ingenting går direkte til norske medier. Riktignok går snaut 4 prosent av pengene til bannerannonser som vises på norske nettdomener, og dermed kan litt av reklamen også ende opp hos norske medier.