Kristjan Molstad er ny leder i Oslo Journalistklubb. Foto: privat
Kristjan Molstad er ny leder i Oslo Journalistklubb. Foto: privat

Kristjan Molstad valgt til ny leder for OJ

Mener journalister må bli flinkere på å ta initiativ til å tilegne seg ny kompetanse.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag kveld valgte årsmøtet i Oslo Journalistklubb (OJ) 43 år gamle Kristjan Molstad fra Aftenposten som ny leder. Han overtar vervet etter OJ-veteran Baard Zakariassen som nå går ut av styret.

Molstad har sittet i styret i to år, og mener tiden var inne for å ta på seg tyngre oppgaver nå.

– Det var noen som mente jeg burde ta ansvar. Det har de helt rett i, sier Molstad.

Aldri jobbet papir

Han er opprinnelig fra Bærum, gikk journalisthøyskolen i Oslo og begynte journalistkarrieren med et ti dager langt vikariat i Aftenposten i år 2000. Der har han jobbet siden.

– Jeg har vært tillitsvalgt fra dag én. Jeg var klubbleder i Aftenposten Multimedia, og ble nestleder i klubben under Gunnar Kagge da vi ble slått sammen med Aftenposten. Så har jeg vært ansattrepresentant i Aftenposten og Schibsted-systemet.

OJ-lederen har aldri jobbet med papirutgaven, og er nå frontsjef i mediehuset. Tidligere har han erfaring som reportasjeleder, nyhetsleder og han har jobbet med Osloby-satsingen.

– Jeg har alltid vært nettjournalist.

På spørsmål om hva han vil fokusere på leder for Oslo-journalistene, svarer han i den grad han har noen, er kjepphesten kompetanse. Molstad tror nedgangen for mediene er i ferd med, eller har nådd, et slags grunnfjell.

– Vi begynner å se konturene av at vi nærmer oss et sted der det er lov å håpe at vi finner litt fotfeste. Men jeg tror fortsatt omstilling er en varig ting i vår bransje. Så OJs oppgave er å hjelpe klubbene, klubbledere og ansatte med å være i forkant av den utviklingen.

Seriøst på Snap

Nøkkelen til det mener han er kompetanse. Molstad understreker at det er arbeidsgivers plikt å gi de ansatte muligheter til å utvikle seg og få den nødvendige kompetansen. Men og at journalister kan hjelpe arbeidsgiveren til å forstå hva de trenger, og ta mer ansvar for å tilegne seg ny kunnskap selv.

– Vi må bli flinkere til å etterlyse kompetanse. Jeg tror vi som journalister må vise at vi tar ansvar for å kreve å lære det nye og være i forkant. Hvis ikke risikerer du at det kommer til en omstillingsprosess der du blir pekt på fordi du ikke har vist nok interesse for eksempel for det tekniske. Det er et delt ansvar. Vi må ikke gjøre det for lett for arbeidsgiver å ta en hard prosess og ansette nytt.

Som nettjournalist selv sier han den viktigste oppdagelsen den senere tiden er at folk er villig til å betale for digital journalistikk.

– I Aftenposten har vi en utvikling for digitale abonnenter som jeg ikke trodde på for kort tid siden. Det har skjedd noe.

Og han har erfaring fra hjemmet på hvor raskt medieutviklingen skjer.

– Jeg blir minnet på det av datteren min på 13 år når hun forteller om nyhetene hun har lest. Hun har én nyhetskilde, og det er Snapchat. Og jeg oppdager at det hun sier er smart. Noen har skjønt at man kan bruke Snapchat til å formidle seriøse nyheter.

Molstad får med seg Margrethe Håland Solheim fra TV 2 som nestleder og Jathushiga Bridget Rajah fra LO Media, Ann Kristin Liestøl fra NRK og Kristine Brunmark fra ABC Nyheter som styremedlemmer. Une Marvik Hagen fra Mastiff og Tore Bergsaker fra Dagbladet/Faktisk var ikke på valg.

Som varaer ble Trude Furuly fra NRK, Andreas Lindvåg fra Vårt Land og Christina Quist fra VG valgt.

Powered by Labrador CMS