Denne saken er ikke lenger å lese på Osloby.nos nettside.
Denne saken er ikke lenger å lese på Osloby.nos nettside.

Aftenposten trakk nettsak

Vi gjorde åpenbart ikke en god nok jobb, sier avdelingsleder for Osloby.no etter tekstreklamekritikk.

Lørdag publiserte Osloby.no en artikkel under overskriften «Nå rydder vi kjøkkenbenken for sous vide». Ingressen var at «idiotsikker matlaging er blitt millionbedrift».

I saken blir blant annet sjefen i et selskap som selger kjøkkenmaskiner sitert på at «det er mange harde Sous vide-pakker under juletreet i år, det kan jeg love deg».

– Søppel”artikkel”

Leserreaksjonene i kommentarfeltet var sterke. Dette er noen av kommentarene:

• «Nesten som å se på TV-shop det her. Hvor mye fikk dere betalt for å skrive denne artikkelen?»

• «Søppel”artikkel”, rett og slett. Kjøpt og betalt.»

• «Er dette ren reklame eller er det en “journalist” som står for denne annonsen? Såpass reinspikka betalt svada fra første til siste bokstav er det sjeldent å lese til og med i “renhåret” reklame. Ivertfall ingen grunn til å fortsatt lese en såpass useriøs aktør.»

– Selv vanlige lesere ser at det ikke er slik journalistikk skal lages. Det er ikke dette de vil lese. Det er et godt tegn.

– Reklame

Det sier generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund om reaksjonene. Og han er enig med leserne.

– Saken gir seg ikke ut for annet enn den er, nemlig reklame. Formen er ren reklame. Den kunne vært laget av produsenten. Men da hadde den blitt dyrere. Den er mer verdt som en såkalt redaksjonell artikkel enn som reklame.

– Hvordan burde den ha blitt løst?

– Gjennom en test, ved å sammenligne med andre lignende produkter, eller sette det inn i en større sammenheng.

Alle kan klage

Pressenestoren er ikke i tvil om at denne saken ville blitt felt for brudd på tekstreklameplakaten i Pressens faglige utvalg (PFU).

– Ja, denne ville blitt felt. Det mener jeg at jeg må lov til å si. Blir den klaget inn melder jeg meg inhabil under behandlingen.

Kokkvold minner samtidig om at alle står fritt til å klage tekstreklamesaker inn for PFU – uten behov for noe samtykke.

– Svikt

Men det blir uansett neppe aktuelt. For etter at Kokkvold ble intervjuet og Journalisten.no kontaktet Aftenposten for å spørre om hvilke vurderinger som lå bak publiseringen, ble saken trukket fra nettstedet.

– Det var åpenbart ikke gjort en god nok jobb. Det skjedde en svikt i våre rutiner. Vi har tatt den av nå. Det er ikke slik vi ønsker å framstå, sier avdelingsleder Kristin Kornberg for Aften og Osloby.no.

Hun understreker at det ikke finnes noen koblinger mellom selskapet og Aftenposten.

– Utgangspunktet var at vi snakket om sous vide-maskiner. Vi ønsket å gjøre noe på trenden som flere er opptatt av. Jeg er enig med leserne om at den ikke framstod god nok. Den burde hatt flere kilder eller vært belyst bedre.

– Har du spurt journalisten om hun har fått en slik maskin?

– Jeg kan garantere at hun ikke har fått noen sous vide-maskin.

Journalisten velger å publisere en faksimile av hele artikkelen for å gjengi leserreaksjonene i riktig kontekst.