Østlandsposten med kvartalsmagasin

Nytt kvartalsmagasin fokuserer på byutvikling i Larvik.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg er rimelig sikker på at det ville bli galt å lage et lørdagsmagasin for en avis av vår type, sier Are Stokstad, ansvarlig redaktør og direktør i Østlandsposten om nysatsingen som så dagens lys 29. februar.

Redaktøren for det nye magasinet, Kjersti Bach, synes på sin side det er synd at det bare kommer ut fire ganger i året, men er desto mer entusiastisk om selve produktet.

– Vi ønsket å skape en sterkere identitet for byen Larvik.

Hun forteller at «Nye Larvik» var arbeidstittelen på magasinet, som til slutt fikk navnet Bøk etter Bøkeskogen som troner på toppen av byen. Forsidebildet i første nummer er fra kulturtomten hvor det skal reises en kulturbygning Larviks politikere har kranglet i rundt 30 år om hvor skal bygges.

Layouten er utviklet sammen med et reklamebyrå, og det er lagt vekt på kortere artikler og mye bilder. Bøk har også fått med seg Ingvar Ambjørnsen til å skrive om sin barndoms Larvik.

Ifølge Stokstad har det nye kvartalsmagasinet kostet Østlandsposten, som for øvrig er en av landets mest lønnsomme aviser med en driftsmargin over 20 prosent de siste tre årene, et par hundre tusen.

– Første nummer går med underskudd, men vi har allerede hyggelige annonsetall, sier han.

Powered by Labrador CMS