Illustrasjonsfoto:
Illustrasjonsfoto:

NRK angrer utroskapsak

Ville ikke publisert artikkel basert på pressemelding igjen.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Fedre topper utrostatistikk», «Hvem er mest utro?» og «Disse yrkesgruppene er oftest utro». Slik lød tre overskrifter fra henholdsvis NRK.no, Side2.no og ABCNyheter.no i forrige uke. Sistnevnte siterte NRK.

Mange saker

Kilden til disse sakene er en pressemelding som utroskapsnettstedet VictoriaMilan sendte ut. Nettstedet har drøyt 100.000 aktive medlemmer som altså går inn for å være utro. Forrige ukes melding var basert på informasjon som medlemmene har gitt om seg selv til nettstedet.

Nettstedet stiller også jevnlig et panel bestående av 3.000 medlemmer spørsmål om utroskap. Også disse undersøkelsene er grunnlag for pressemeldinger til mediene, som nettstedet sender ut annenhver uke.

Og det viser seg at medier plukker dem opp. Her er noen saker som er publisert de siste månedene:

• Tidligere i november fortalte Trønderbladet, Fosna-Folket og Boarding.no at «hit reiser de utro».

• Tidligere i høst skrev en rekke medier at «Disse kjendisene vil nordmenn helst være utro med». VG Nett og TV 2 er to av dem.

• Her og Nå har fortalt at «’Alle’ vil elske med Mary» basert på en lignende undersøkelse blant VictoriaMilans danske brukere.

• I sommer skrev Trønderbladet at nordmenn «blir lei av partneren i ferien».

• «Derfor er nordmenn utro» fortalte TV 2, også det i sommer. 

Fornøyd

Dominika Peczynski er PR-rådgiver i Mafioso PR, og har fått oppdraget som informasjonssjef for VictoriaMilan i Skandinavia. Det er hun som formulerer spørsmålene i undersøkelsene og sender ut pressemeldingene. Hun er svært fornøyd med medieomtalen.

– Alt for få plukker opp sakene! sier Peczynski.

– Jeg syns det går ganske bra. Som PR-konsulent syns jeg vi har en formidabel suksess.

Bak nettstedet står Sigurd Vedal, som er tidligere radiodirektør i Radio Norge. Nettsiden startet i 2010, og ifølge iTromsø har selskapet en årlig omsetning på rundt 20 millioner kroner. 

Kritisk

Men er det egentlig riktig når ABC Nyheter skriver at jurister er yrkesgruppen som er mest utro, basert på pressemeldingen?

Det mener ikke professor Ottar Hellevik som har gitt ut boka «Mål og mening» om journalisters feiltolkning av intervjuforskning og meningsmålinger. Han er kritisk både til selve undersøkelsene og mediene som plukker dem opp.

– Undersøkelsen har utvalgsproblemer fordi den bryter med prinsipper om tilfeldig utvalg. En annen ting er hvor ærlige folk er på slike nettsteder.

– Dette er sosialt følsomme temaer. Hvis opplysningene brukes til å koble folk, gir de ikke nødvendigvis ærlige svar.

Hellevik mener det utroskapssiden gjør mer ligner PR-framstøt enn seriøse undersøkelser. Men professoren retter også skyts mot mediene som plukker opp disse sakene.

– Dette har jo ikke så stor kraft, så jeg vet ikke hvor kritisk det blir tatt. Mediene bør vurdere om dette er noe som fortjener oppmerksomhet. De må ta en kildevurdering og vurdere hva det er verdt. Men jeg har mistet litt troen etter hvert. Det er mye rart som kommer i mediene.

– Interessant

NRK skrev en av sakene i forrige uke. Journalisten spurte hva som lå til grunn for publisering av saken om at fedre topper utroskapsstatistikken. I en e-post fra journalist Ingrid Lindgaard Stranden og vaktsjef Tine Nilsen skriver de at de vurderte sin egen publisering allerede før de mottok spørsmålene. Årsaken er at saken var et resultat av en henvendelse fra nettstedet selv.

– Det er ingen tvil om at saken var interessant – selv med begrenset statistisk fundament – og at den utgjorde en interessant vinkling på et vitenskaplig populært tema, utroskap i monogame forhold, skriver Stranden og Nilsen.

Angrer

De legger til at det i saken understrekes at opplysningene kom fra nettstedet selv. Samtidig reduserte de nettstedets eksponering ved å nevne navnet kun én gang.

– Vi er glade for at vi internt har et så kritisk søkelys på egen nyhetsproduksjon at spørsmål rundt saken ble reist av interne allerede før Journalistens henvendelse. Men vi er ikke fornøyd med at vi valgte å publisere saken. Alle slike beslutninger som tas i et hektisk nyhetsdøgn bør vurderes i etterpåklokskapens lys, og vi ville neppe publisert denne saken igjen.

– Fascinerende emne

Årsaken til at VictioriaMilan får gjennomslag for pressemeldingene i mediene er utroskap som emne, tror Peczynski. 

– Emnet utroskap er interessant og fascinerende. Det er snakk om tabuer, men det er ikke ulovlig. Og mediene vil ha klikk. 

Informasjonssjefen understreker at selskapet er nøye med å skrive i pressemeldingene at undersøkelsene er gjennomført blant deres medlemmer. Og at de altså ikke er representative for befolkningen. 

Hun legger til at nettstedet sitter på en database som gjør at de kan levere opplysninger om gruppen som er utro.

– Vi har tilgang til en type kategori mennesker. Vi er eksperter på utroskap. Det er de utro nordmennene som er hos oss.  

Lager spørsmålene

Peczynski erkjenner også at det kan være feil i spørsmålene, som hun selv utarbeider.

– Å lage spørsmål er ikke faget mitt, og det er kanskje amatørmessig. Jeg kan ikke si at jeg stiller de på en riktig måte. 

– Stiller du ledende spørsmål?

– Jeg forsøker å ikke gjøre det og tenker på det, men kan ikke love at de ikke er det. Men vi stiller også direkte spørsmål, som «hvilken norsk kjendis vil du helst være utro med», og lister opp alternativer.

Peczynski anslår at rundt ti prosent av nettsidens medlemmer ikke er blant de utro. Men også disse personene kan få spørsmål. 

– Vi formulerer spørsmålene slik at vi håper kun de utro svarer. Jeg håper single skjønner at de ikke skal svare.

Powered by Labrador CMS