Direktør, teknologi og forretningsutvikling i TU Media, Øystein W. Høie (t.v.) og leder i TU Story Labs, Jørgen E. Nilsen. Foto: TU Media.

Tek.no reduserte antall Adblock-brukere fra 60 til 10 prosent på to uker

Nettstedet ga leserne to alternativer, og fikk langt færre blindpassasjerer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nettstedene tek.no og gamer.no har et datascript som registrerer om annonsene vises i nettleseren din. Dersom annonsene er blokkert, får ikke leseren adgang til å lese artiklene.

– Og da får du to valg. Du kan selvsagt fortsette å lese uten annonser, men da du man bli en betalende abonnent. Eller du kan fortsette å lese gratis, men da må du hvitliste nettstedet vårt i Adblock, slik at annonsene vises, forteller direktør for teknologi og forretningsutvikling i Teknisk Ukeblad (TU) Media, Øystein W. Høie.

TU kjøpte Tek.no fra Amedia tidligere i år.

Betalingsmur reduserte Adblock-bruken

Høie er av dem som har vært med å utvikle sperren, som er en del av Teks publiseringssystem Neo. Han forteller at de har hatt langt flere lesere som bruker Adblock enn gjennomsnittet. Allerede i 2013 bokkerte over 50 prosent av brukerne annonser, og før de skrudde på betalingsmuren på sensommeren i 2014 var tallet oppe i 60 prosent.

– Bare to uker etter at betalingsmuren var innført, var antall Adblock-brukere hos oss redusert til 10 prosent, forteller Høie.

I dag blokkerer 53 prosent av nordmenn mellom 14 og 25 år reklame. Det viser en undersøkelse fra Deloitte tidligere i år. I aldersgruppen 26-31 er det 44 prosent som bruker Adblock. I alderen 32-48 blokkerer 29 prosent reklame, og blant dem over 49 ligger andelen på mellom 12 og 18 prosent.

Per nå er det 10 nettsteder, både interne og eksterne, som bruker publiseringssystemet Neo, opplyser Høie. Men det er bare tek.no og gamer.no som bruker Adblock-ordningen.

– Men i og med at dette med Adblock er såpass nytt, tror jeg nok at flere og flere vil ty til slike grep. Vi er i dialog med flere aktører om et mulig samarbeid.

En kortsiktig løsning

Høie forteller at bruk av betalingsmur er todelt. For det første ønsker de at færrest mulig bruker Adblock slik at Teknisk Ukeblad kan få inn de annonseinntektene de ønsker. I tillegg vil de gjøre leserne bevisst på at journalistikk koster.

– Man er en blindpassasjer dersom man leser artikler med Adblock. 

Høie mener at Adblock fører til dårligere journalistikk, og at den beste journalistikken på sikt havner bak betalingsmurer. I tillegg øker mengden reklame for dem som ikke betaler.

– Når det er sagt, er det å sperre ute Adblock-brukere kun en kortsiktig løsning, mener Høie.

Han mener at hele nettbransjen har et problem ved at markedsføringen på nettet er plagsom og lite effektiv. Derfor mener han at man bør konsentrere seg om en mer langsiktig løsning.

– Vi må lytte til leserne våre, og heller utvikle bedre og nyttigere former for nettreklame som ikke er så påtrengende. Vi jobber med dette nå. I januar i år etablerte vi reklamebyrået TU Story Labs, som utformer helt nye former for reklame i dialog med brukerne.

Powered by Labrador CMS