Sjefredaktør Øyulf Hjertenes i Bergens Tidende. Foto: Glenn Slydal Johansen

Bergens Tidende sikter mot abonnements=rekord i jubileumsåret

Og budsjettet vokser neste år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

At motbakken til mediebransjen er blitt slakere enn den var for noen år siden, kan Bergens Tidende (BT) være et tegn på. I 150-årsjubileumsåret neste år har de satt seg som mål om å oppnå det høyeste abonnementstallet de har hatt noen gang.

– Sommeren 2015 hadde vi 62.500 abonnenter etter lang tid med fall. Siden den gang har det gått langt bedre. I dag har vi rundt 77.000 abonnenter i BT. Målet er at vi skal nå 81.389 i løpet av 2018, sier sjefredaktør Øyulf Hjertenes.

– Det var et presist måltall!

– Det er fordi rekorden i BTs historie er fra 1998 på 81.388. Vi har økt med 15.000 på to år, så vi tror at det er innenfor rekkevidde. Det vil være fantastisk og nesten sjokkerende i forhold til hvor vi var for to til tre år siden om vi klarer å sette ny rekord. Det er bevis på at leserne vil betale for journalistikken.

Tallet måler betalende BT-abonnenter. Og, «betalende» inkluderer selvsagt de som betaler tilbudspris.

– Tallet er litt opp og ned med kampanjene. Listeprisen vår er 199 i måneden, men vi har god erfaring med å gi introduksjonstilbud som varer to til tre måneder. Å bevise verdi overfor leseren er den beste måten å få abonnenter på.

Hjertenes opplyser at noen hundre av de 77.000 abonnentene betaler 1 krone den første måneden. Av disse blir mellom 60 og 70 prosent med videre.

Fra nå i november er dessuten halvparten av alle abonnentene heldigitale.

– Det er ikke noe ønske om å falle på komplett, men når utviklingen er som den er, er det en milepæl.

Samme budsjett

Men abonnementsrekord er ikke det eneste tegnet på at det går bedre. Budsjettet for neste år er samlet sett det samme som for inneværende år, bare pris- og lønnsjustert i tråd med konsumprisindeksen.

Det betyr ikke at avisen ikke budsjetter med annonsefall neste år, men dette fallet oppveies av økninger i abonnementsinntektene. Også er det noen kostnadsjusteringer som gjøres andre steder enn i redaksjonen, som innenfor trykk.

– Vi var gjennom en veldig tøff omstilling i BT i 2015 og 2016. Da sa vi at hvis vi gjør det grundig, så vil vi kunne ha mer handlingsrom.

– Også har dere fått lavere husleiekostnader nå som dere har flyttet til Media City Bergen?

– Det har vi og, faktisk. Det er mer plasseffektivt, så sånn sett bruker vi mindre.

Powered by Labrador CMS