– NTB er en klippe i norsk presse, og selskapet har de siste årene også styrket posisjonen gjennom utviklingen av nye tjenester som mediebank, sier Øyulf Hjertenes, som blir ny styreleder i NTB.
Foto: Vegar Valde / Bergens Tidende
Øyulf Hjertenes blir ny styreleder i NTB
Øyulf Hjertenes fra Schibsted blir ny styreleder i NTB. Det ble vedtatt på generalforsamlingen onsdag.
–
NTB har gjennom de siste årene utviklet seg fra å være et tradisjonelt
nyhetsbyrå til å bli en bred tjenesteleverandør til norske medier. På tross av
store endringer i omgivelsene, har NTB klart å bevare og styrke relevansen som
en naturlig og nødvendig samarbeidspartner for norske redaksjoner. Det er en
imponerende prestasjon, sier Hjertenes.
– NTB må som alle medieorganisasjoner fortsette
å utvikle seg, og det har organisasjonen de beste forutsetninger for å klare
også i årene som kommer. Jeg ser frem til å bidra i dette arbeidet sammen med
styret, ledelsen og de ansatte i selskapet, sier Hjertenes.
Øyulf Hjertenes er direktør Schibsted Kyst og
leder Schibsteds region- og lokalaviser. Han er styreleder i Bergens Tidende,
Stavanger Aftenblad, Vestnytt, Askøyværingen, Strilen og Bygdanytt. Han har
vært som nestleder i NTB-styret i flere år.
– Øyulf Hjertenes kjenner NTB godt og ikke
minst det internasjonale nyhetsbyrålandskapet. Det blir utrolig spennende å
samarbeide med ham fremover i årene som kommer. Vi er takknemlige for å få en
slik kapasitet som styreleder, sier Tina Mari Flem, sjefredaktør og
administrerende direktør i NTB.
NTB eies av flere norske medier i fellesskap.
Styreledervervet rullerer mellom de ulike eierne. Hjertenes overtar vervet
etter John Kvadsheim, konserndirektør i Amedia. Han har vært styreleder i NTB
de siste fem årene.
– På vegne av NTB vil jeg takke John Kvadsheim
for hans fem år som styreleder. At NTB nå er så godt skodd, handler om at han
og styret har turt å satse og gitt oss tillit, sier Flem.
Onsdag melder nyhetsbyrået også om sterkt resultat for 2022: Omsetningen i konsernet endte på 300 millioner kroner, som er en økning på 6 prosent mot 2021.
Omsetningen i morselskapet endte på 286,5 millioner, som er en økning på 4,8 prosent mot 2021. Konsernets resultat før skatt er 26,3 millioner, mot 8,3 millioner året før. Oppgangen skyldes sterkere resultat både i morselskapet og i de tilknyttede selskapene Retriever AB og InFlow Media AS.