Øyulf Hjertenes er allerede i gang med å lede BT videre i den digitale tidalderen. Foto: Roar Christiansen, Bergens Tidende

Hyller sin forgjenger

Øyulf Hjertenes er klar til å følge opp BTs journalistiske løft med hovedfokus på å skaffe inntekter fra digitale abonnementsprodukter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nyansatte Øyulf Hjertenes skryter uhemmet av sin sjefredaktør-forgjenger Gard Steiro (39) og den redaksjonelle staben i BT. Dermed legger han listen høyt for seg selv som øverste sjef i BTs redaksjon.

– Gard har vært en fantastisk redaktør for Bergens Tidende. Han har løftet journalistikken i BT fra å være på godt regionavisnivå til å bli helt i nasjonal toppklasse. Han har tatt med seg et engasjement og et brennende hjerte inn i journalistikken som har vært et forbilde både for meg og for veldig mange som jobber i BT.

Hjertenes tok over styringen av BTs redaksjon umiddelbart etter styremøtet tirsdag formiddag og er klar til å gå løs på arbeidet med å innfri forventningene som er bygget opp. 

Utfordringer i kø

Redaktøren innser at han og BT står foran betydelige utfordringer. Han trekker selv fram den viktigste:

Vi har fortsatt ganske langt igjen

– Den første og største er arbeidet med å skape en bærekraftig digital økonomi, slik at vi finansierer journalistikken også i en digital tidsalder. Vi er kommer et stykke på vei, men vi har fortsatt ganske langt igjen.

Hjertenes anslår at de digitale annonseinntektene nå utgjør om lag en tredel av BTs totale annonseomsetning.

– Vi har noen brukerinntekter digitalt, men de er fortsatt ganske små. Det blir utrolig viktig for oss å lage gode digitale abonnementsprodukter som treffer leserne våre godt. De blir svært viktige for å finansiere journalistikken i framtiden, sier den ferske sjefredaktøren.

Best på nyheter

Men han er naturlig nok opptatt av det redaksjonelle innholdet og kommer raskt inn på den siden av saken.

– Det som er aller viktigst er at BT er den klart beste nyhetsformidleren i vårt område, og at vi driver en undersøkende journalistikk som på den politiske og økonomiske makten her. Det er kjernen i oppdraget vårt. Det er også viktig at BT er en motstemme i den nasjonale debatten. Det betyr at BT kanskje er den eneste mediehuset utenfor Oslo som kan løfte fram saker og problemstillinger som ser annerledes ut sett fra Bergen og Vestlandet enn fra hovedstaden.

Hjertenes er forberedt på at det kan bli flere tunge tak med å tillpasse kostnadene til inntektene i årene framover.

– Frykter du ytterligere nedbemanning?

Det kan i BT, som i alle mediehus, komme til å bli tunge tak

– Det kan i BT, som i alle mediehus, komme til å bli tunge tak. Men det kommer også til å bli utrolig spennende. I går hadde vi for eksempel en valgsending på 13 timer på tv, en kjempegod livedekning og tilsvarende på papir. Slik jeg ser det har BT alle forutsetninger for å lykkes også i årene framover.

Varsler endringer

Det kommer til å bli mange endringer, varsler den nyslåtte sjefredaktøren. Han legger imidlertid til at det er litt for tidlig for ham å si eksakt hva det vil innebære.

–Hva gleder du deg mest til personlig?

– Jeg gleder meg mest til alle de journalistiske prestasjonene vi skal levere i årene som kommer. Jeg er utrolig stolt og imponert over det vi gjorde på valgdagen i går. Det er en fantastisk god følelse å være på et lag som leverer på det nivået. Det er kjernen i det vi holder på med. Vi driver butikk for å lage journalistikk. Butikken er en forutsetning for å drive journalistikk, ikke motsatt.

Powered by Labrador CMS