Sjefredaktør Øyulf Hjertenes har fått fire krav fra redaksjonsklubben dersom Bergens Tidende skal publisere innholdsmarkedsføring for politiske partier. Foto: Glenn Slydal Johansen
Sjefredaktør Øyulf Hjertenes har fått fire krav fra redaksjonsklubben dersom Bergens Tidende skal publisere innholdsmarkedsføring for politiske partier. Foto: Glenn Slydal Johansen

BT-klubben er kritiske til å slippe inn politisk innholdsreklame

Vil at annonsene skal godkjennes av redaktørene. Se de fire punktene klubben krever.

Publisert   Sist oppdatert

«Redaksjonsklubben i BT er kritisk til avgjørelsen om å tillate politisk innholdsreklame i BT.» slik åpner redaksjonsklubben brevet til ledelsen i mediehuset. Brevet er signert nestleder Christian Nicolaisen, som til uken blir klubbleder i BT. 

Det er bekymringen for å svekke merkevarens troverdighet som har ledet til brevet. 

«Vi frykter at slik reklame vil komme i konflikt med avisens journalistikk og integritet, og at den kan skade den troverdigheten vi er avhengig av journalistisk og kommersielt.»

Redaksjonsklubben har utarbeidet fire punkter til innskjerpingskrav av retningslinjene for innholdsmarkedsføring i BT.

* All politisk innholdsreklame skal godkjennes av den redaksjonelle ledelsen før evt publisering.

* Politisk innholdsreklame som i sin form kan forveksles med redaksjonelle artikler tillates ikke. Det gjelder blant annet artikler med intervjuer av kilder som er uavhengige av annonsøren (tredjepartskilder), som forskere og privatpersoner uten åpen tilknytning til annonsøren.

* Politisk innholdsreklame som direkte eller indirekte går i polemikk med redaksjonelle artikler tillates ikke.

* Politisk innholdsreklame skal ikke formidles via redaksjonelle kontoer i sosiale medier. Formidling via annonseavdelingens kontoer i sosiale medier skal ikke bære BTs ordinære logo (hvit B på blå bunn), eller andre kjennetegn som gjør at reklamen kan forveksles med redaksjonelt innhold.

Gode innspill

– Det er bra at journalistene i BT er opptatt av prinsipielle debatter i bransjen. Og hvordan få dette til på akseptabel måte slik at det kan bidra til å finansiere journalistikken, sier sjefredaktør Øyulf Hjertenes i BT til Journalisten.

– Når det gjelder punktet om godkjennelse så er det slik vi skal ha det. Jeg som redaktør skal godkjenne innholdet annonse for annonse. Det er ikke noe andre skal gjøre. 

De andre tre punktene er til diskusjon, forklarer han. Hjertenes mener punktene er gode innspill. Avgjørelsen om å ta inn politisk innholdsmarkedsføring er prinsipiell, men det er ikke sikkert at noen vil kjøpe tjenestene. Så vidt sjefredaktøren ved foreligger det ingen bestillinger i skrivende stund.

Til punktet om ikke slippe til annonser som går i polemikk med artikler mediehuset har publisert, sier Hjertenes at det kan være problematisk.

– BT er en liberal avis. Vi har det høyt under taket, men vi vil heller ikke akseptere trusler og hatfulle angrep. Harde personangrep vil heller ikke være aktuelt. Jeg vil tro annonseproduktet passer for partier som ønsker å forklare dybden i sitt syn i en sak.

Vil vite mer

I Aftenposten mener klubbleder Gunnar Kagge at det er fornuftig av BT-klubben å be om at ledelsen

Gunnar Kagge. Foto: Martin Huseby Jensen
Gunnar Kagge. Foto: Martin Huseby Jensen

skal godkjenne annonsene før de publiseres. Det er et forslag han støtter. Han har ikke reagert overfor ledelsen i Aftenposten. Først trenger Kagge å vite mer om hva redaktørene tenker. 

– Det viktigste er at det merkes, og at det ikke finnes tvil. Og så mener jeg at forskjellen på annonser for politiske partier og et vaskemiddel ikke er prinsipielt stor i min verden. Det er spesielt viktig å merke politisk reklame. For om det oppstår tvil om hva som er reklame og hva som er redaksjonelt innhold, svekkes tilliten til det viktigste vi driver med.

Vil ikke ha reklamen

I Kristiansand har ikke redaksjonsklubben rukket å diskutere grundig hvordan de skal forholde seg til planene som følge av NJs landsmøte.

– Men klubbstyret vil ikke ha dette. Det rammer kjernen i samfunnsoppdraget vårt, og troverdighetskapitalen vi trenger for å overvåke makta. Da kan vi ikke la den samme makta kjøpe seg reklameplass med politisk polemikk forkledd som journalistikk, skriver klubbleder Torgeir Eikeland

Eikeland forteller at dersom ledelsen i Fædrelandsvennen likevel ønsker å ha innholdsreklame Hvis ledelsen velger å likevel gjøre dette ser vi selvsagt gjerne at de følger de fire punktene fra BT-klubben. 

Temaet skal opp i et internt debattmøte fredag. 

Vi har ikke lykkes å komme i kontakt med påtroppende klubbleder Christian Nicolaisen i Bergens Tidende.