Mange avislesere vil bli rammet av at Posten ikke leverer på lørdager.
Mange avislesere vil bli rammet av at Posten ikke leverer på lørdager.

Lørdag vil 45.000 abonnenter ikke få avisen

16.000 av dem holder en Amedia-avis. 2.300 Aftenposten.

Publisert   Sist oppdatert

– Det er mange hundre som blir rammet. Det er ille, selv om det ikke er så ille som det først så ut til å bli, sier sjefredaktør Øyulf Hjertenes i Bergens Tidende til Journalisten. For BTs del blir drøyt 500 abonnenter berørt av at Posten ikke lenger leverer avisene på lørdag.

Han slår fast at i enkelte områder får abonnentene avisen til og med tidligere. Særlig gjelder dette i Sogn og Fjordane hvor det noen steder er koblet inn avisbud og dermed leveres avisen langt tidligere enn postbudet gjorde. Men dette er unntak.

45.000 abonnenter er antallet abonnenter som ikke får avisen på lørdag ifølge Mediebedriftenes landsforening. Hvor mange av disse som er bedrifter, eller som får levert i postboks - er uvisst. Det vet de noe mer om lokalt. Men nasjonalt og lokalt - førstkommende lørdag tar Ålesundsfirmaet Kvikkas over lørdagsdistribusjonen av norske aviser fra Posten etter anbudsrunde. Det jobbes nå febrilsk med å få løsninger på plass.

Mange postbokser

Hos Amedia vil 16.000 abonnenter stå uten avisen. I Tromsø har Nordlys rundt 700 abonnenter som ikke får avisen. Ifølge sjefredaktør Helge Nitteberg er det likevel ikke så dramatisk som det kan høres ut som, selv om det er snakk om like under 5 prosent av opplaget.

– Noen finner vi en løsning til, og så leveres 90 prosent i postbokser. Av disse igjen er ni av ti bedrifter. Mange får posten i butikk og posten har besluttet å stenge postboksene på lørdager, dermed kommer posten uansett ikke fram, sier Nitteberg til Journalisten.

I noen tilfeller vil det neppe la seg gjøre da det blir dyrt å sette inn distribusjon til enkelte, men håpet er uansett å få på plass en løsning i ukene som kommer.

Ifølge Klassekampen har Posten levert 128.000 aviser på lørdagene. Hver tredje av disse blir altså ikke levert på lørdag. Avisen skriver videre at 7.500 flere aviser kunne funnet veien til abonnentene om dekningsområdet til Kvikkas ble utvidet. Det nye selskapet har ansvaret for å dele ut 15 prosent av lørdagsavisene, resten løses med avisenes egne bud.

Slik fordeler det seg

I samtalene vi har hatt gjennom dagen med folk som jobber for å få til best mulig løsning denne helgen, og forhåpentligvis enda bedre de påfølgende helgene. Administrerende direktør Per Iversen i distribusjonsselskapet Helt Hjem skriver i en SMS at ansvarsfordelingen for de 45.000 avisene som ikke når abonnentene er som følger:

• 6.000 hos Kvikkas

• 17.500 i eget nett (Helt hjem)

• 14.000 i postboks

• 7.500 utenfor samlet dekningsområde

Han skriver videre at Samferdselsdepartementet, som har vært i møte med de forskjellige aktørene onsdag, kan bidra med løsning for postboks, utenfor samlet dekningsområde og nettet til Kvikkas. Dette ble spilt inn til administrasjonen i departementet under møtet onsdag.

I Schibsted berøres i alt 3.500 abonnenter. I Fædrelandsvennen er det i overkant av 300. Stavanger Aftenblad i underkant av 300 og i Aftenposten er det snakk om hele 2.300 aviser.

– Det er så og si hele landet, sier direktør for brukermarked i Schibsted, Karl Vestli. – Aftenposten har lenge forsøkt å unngå å sende aviser med post. Der vi har brukt posten har det også vært ytterst nødvendig, så når posten forsvinner er det få alternativ igjen.

Ti prosent uten

Med distribusjon ut til nær sagt hver eneste kommune i Norge, sitter de langt framme på stolkanten i Nationen. I det første anslaget var så mange som 2.850 abonnenter berørt. Tre dager før nytt distribusjonsregime trer i kraft er tallet redusert til under 1.300. Men da er det fortsatt snakk om ti prosent av avisens abonnenter.

– Vi informerer våre lesere om endringen, med brev til hver enkelt og gjennom annonser. Leserne bes forsikre seg om at de er registrert med riktig gateadresse, og til å merke postkassen sin. I tillegg oppfordrer vi dem til å registrere seg som digitale brukere, slik at de kan lese alt det gode stoffet fra Nationen på telefon, nettbrett eller pc. Nationen har allerede en høy konverteringsrate – hele 58% av våre papirabonnenter har digital bruker. Utfordringen er å aktivisere dem som digitale brukere. Det jobber vi med nå, skriver sjefredaktør Irene Halvorsen i en epost til Journalisten.

Hva slags kompenasasjon det kan være snakk om til de 45.000 abonnentene som ikke får avisen på lørdag, er uvisst.

Sjefredaktør Tor Olav Mørseth i Adresseavisen forteller per sms at de sliter med å løse en del av lørdagsopplaget.

– Det gjelder noen ytterliggende geografier, blant annet provinsbyen Oslo. Alle det gjelder er eller blir kontaktet med tanke på å finne en løsning.

Kompensasjon

Vestli i Schibsted forteller at det må de ta med abonnentene siden det er snakk om forskjellige scenarier. Dersom abonnenten ønsker å få lørdagsavisen på mandag blir det neppe noen kompensasjon.

Abonnentene som bare holder avisene i helgen har de i Schibsted ambisjoner om å få ringt før helgen.