Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det sa han da overgangen til DAB og neste års slukking av det gamle FM-nettet var tema i Kringkastingsrådet torsdag.
– Det neste teknologiskiftet er åpenbart internett. Det kommer en eller annen gang, men det kommer til å gå noen år. Jeg mener likevel det er riktig å bruke kringkasting i et land som Norge nå fordi internett ikke ville vært bærende for eksempel på beredskap.
Utviklet siden 1990-tallet
Det sa Øyvind Vasaasen, som har jobbet med digitaliseringen av radiomediet i NRK i en årrekke, da han fikk spørsmål om ikke DAB-teknologien er en gammel teknologi.
– Det tar lang tid å få en sånn teknologi rundt om i hele verden. Dette har pågått siden begynnelsen av 1990-tallet, men den er oppgradert kraftig gjennom overgangen fra DAB til DAB+, og den utvikler seg videre.
Et poeng han og ingeniør Dag Vidar Torget fra Statens vegvesen la vekt på var altså økt beredskap på veien med DAB.
– Man kan gå inn og informere bilistene utover nød og katastrofer, for eksempel om at det står en bil lenger fremme i tunnelen, sa Vasaasen.
Torget sa at veivesenet kan bryte inn med meldinger til alle som lytter til en DAB-radio i en tunnel. Og utover pålagt P1-distribusjon vil det noen steder komme de samme radiokanalene som utenfor tunnelen.
– Dermed opprettholder vi samme dekning i tunnelen som utenfor tunnelen. Vi vil at bilførere skal ha fokus på veien, og ikke betjene radioen sin, sa Torget.
Annonse
– 12.000 for DAB i bil
Men flere medlemmer av Kringkastingsrådet uttrykte bekymring for ulike deler ved teknologiskiftet. Finn Egil Holm spurte for eksempel hvordan det vil bli med utenlandske yrkessjåfører som ikke har DAB i bilen.
– I mange tunneler har vi høytalere og variable skilt. Vi vet at vi ikke treffer alle trafikanter med innskyting på radio. Men de som ikke får melding på radio ser adferden til andre. Vi klarer aldri å treffe alle i en tunnel. Men ja, i Norge må de høre på DAB, svarte Torget.
Og ettersom DAB-radioer også har innebygget FM-mottaker vil norske biler som kjører til utlandet kunne høre radio som før.
– Kjører du inn i Sverige hører du på FM, så det går helt fint, sa Vasaasen.
Han viste under sin innledning til at NRK har oppfylt de kravene Stortinget i 2011 satte for å slukke NRKs FM-nett. Han viste blant annet til at mange har kjøpt DAB-radioer til hjemmene sine, men at det er skiftet til DAB i bilene som kan bli den store utfordringen neste år.
– Halvparten sier de vil gjøre det selv i bil. Det er jeg litt bekymret for.
Rådsmedlem Inger-Gunn Sande sa at hun selv hadde undersøkt hva det koster.
– Det koster 12.000 kroner. Som radiodame skal jeg og ha en radio i hvert rom. Når det blir så dyrt vurderer jeg også å gjøre det selv, sa Sande.
Lover god service
NRK lovet god service til lytterne gjennom neste års teknologiskifte. Og første fylke ut, Nordland, der FM-nettet slukkes 11. januar klokken 11.11 vil få særlig god service.
– Vi må fremstå som publikums beste venn i denne prosessen og være åpne og ta innspill og oppfatninger av nettet på alvor. Vi skal strekke oss langt og legge ressurser i å være publikums beste venn gjennom radioskiftet i 2017, oppsummerte kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.