Overgangen fra FM til DAB har sendt mange NRK-lyttere til konkurrentene

NRK har mistet hver femte daglige radiolytter siden FM-slukkingen startet. Onsdag blir nettet stengt for godt for riksdekkende kanaler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag slås senderne av i Troms og Finnmark. På ett år har andelen nordmenn som lytter til radio daglig, falt med 10 prosent, ifølge tall fra analysebyrået Kantar Media.

På ett år har NRK mistet 21 prosent av de daglige lytterne, viser tall som ble lagt fram i går. I Nordland, Møre og Romsdal og Trøndelag har hver fjerde lytter forsvunnet fra statskanalen det siste året, skriver Klassekampen.

– Det er ikke sikkert at vi har mistet lyttere, men vi har mistet folk som lytter hver dag. Hvis du ser på hvor mange som lytter i løpet av uka, er nedgangen noe mindre, sier Jon Branæs, radiosjef i NRK, som sier kanalen har forutsett denne utviklingen.

P4-gruppen og Bauer Media har økt sine markedsandeler i regioner hvor FM er slukket.

– NRK har tatt en for laget ved å slå av sine FM-signaler først. Det har gitt de kommersielle kanalene en konkurransemessig fordel som vi skal prøve å utligne i årene som kommer, sier Branæs.

Medietilsynet bestiller månedlige lytterundersøkelser fra Kantar Media. Direktør Mari Velsand sier fallet har vært forventet, og at det forventes at radiolyttingen stabiliserer seg i løpet av 2018 når radioskiftet er gjennomført.

Powered by Labrador CMS