– Det er avgjørende å se P4 og P5 i sammenheng, sier radiosjef Kenneth Andresen. Foto: Morten Krogvold

P4s økonomiske resultat sank drastisk i fjor, men ble reddet av P5s kraftige vekst

Resultatsmell for P4.

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er avgjørende å se det i sammenheng, sier radiosjef Kenneth Andresen.

Overskuddet i landets største kommersielle radiokanal P4 falt med 35 prosent til snaut 45 millioner kroner i 2017. Men P5 og konsernet Modern Times Groups (MTG) andre småkanaler vant nesten like mye i omsetning som P4 tapte. Det skriver Dagens Næringsliv.

I sum ble resultatet for MTGs radiovirksomhet svekket med ni prosent sammenlignet med året før.

– Det er avgjørende å se P4 og P5 i sammenheng. De mange små kanalene, som ligger i P5-selskapet, vokser som følge av digitaliseringen. Og fordi inntektene følger størrelsen på kanalen, vokser P5, mens P4faller, sier P4-sjef Kenneth Andresen.

2017 var skjebneåret da P4 og alle de andre store, riksdekkende radiokanalene i Norge, gikk over til digital radio, dab. Skiftet har kostet i form av tapt oppslutning, og antall lyttere har stupt for de fleste kanalene.

I sum falt resultatet før skatt i P4 og P5 i fjor med snaut ni millioner kroner, til 92,5 millioner kroner.

– Det er et resultatfall som ikke kommer som følge av innholdssvikt, men fordi vi investerte tungt i innhold og markedsføring. 2017 kommer til å bli stående som et av våre aller beste år, til tross for at dette var slukkeåret for fm, sier Andresen.

Powered by Labrador CMS