NRK forsvarer kildebruk

Dokumentaren som hevder norske skiløpere gikk i finske dopingspor, vises etter hektisk sjekking.

I en finsk dokumentarfilm som vises på NRK2 lørdag hevder en anonym kilde at norske skiløpere var dopet på 1990-tallet. Det var NRK Dagsrevyen som brakte nyheten torsdag.

Dopingbeskyldning

– På toppen bruker en i Norge, Sverige og Finland og i de andre topplandene doping på samme måte, sa Arto Halonen, som står bak filmen «When heroes lie» til Dagsrevyen.

I utdraget fra filmen som ble vist på Dagsrevyen vises det til en norsk kilde som opphavet til beskyldningen:

«Vår kilde, som hadde en nøkkelrolle i det norske langrenn, sa at dopinghistorien i langrenn er lik i Norge, Sverige og Finland. Han la til at hvis sannheten om den norske suksessen kom ut, ville det ikke vært noen vinnere, bare tapere.»

– I filmen blir det bekreftet dopingbruk også i Norge, sier Halonen i en sak NRK.no la ut like etter at innslaget var sendt. 

Gjorde undersøkelser

Senere på kvelden sa kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas at NRK har gjort flere undersøkelser før publiseringen.

– Punkt en, fins det en kilde? Svaret er ja. Punkt to. Er det en kilde som kan ha relevant kunnskap? Svaret er ja. Punkt tre. Er kilden sitert korrekt? Og svaret på det er også ja, sa Bjerkaas på Kveldsnytt.

Kringkastingssjefen sier også at NRK ikke har vurdert kildens troverdighet, samt at han kjenner kildens identitet. 

Vurdert i redaktørmøte

Journalisten har fredag jobbet med å få svar fra NRK på hvilke vurderinger de gjorde før publiseringen. NRK har bestemt at det er prorgamdirektør Per Arne Kalbakk, og ikke Dagsrevyen-sjef Solveig Tvedt, som skal svare på spørsmålene. 

– En del av spørsmålene ligger utenfor nyhetsredaktørens ansvarsområde, forklarer Kalbakk i en e-post. 

Den finske dokumentarfilmen hadde internasjonal premiere allerede i begynnelsen av oktober, men det var først denne uka at NRK fikk kjennskap til at den også inneholder påstander om norsk skisport. Det skriver programdirektør Per Arne Kalbakk i NRK i en e-post. 

– Vi ba derfor om å få kjennskap til kildens identitet og bekreftelse på at vedkommende er riktig sitert i dokumentaren. Da dette var avklart ble det besluttet at vi ville sende filmen.

Opplysningen har deretter vært gjennom en ordinær vurdering i Nyhetsavdelingen og NRK for øvrig om hvordan saken skulle dekkes redaksjonelt. Den har også vært diskutert i NRKs redaktørmøte og i Sporten.

– Et viktig moment i den forbindelse var å sørge for at Skiforbundet fikk adgang til en bred samtidig imøtegåelse av påstandene, skriver Kalbakk.

Ikke dokumentert

– Hva har dere gjort for å etterprøve opplysningen?

– NRK sitter ikke med kildematerialet i denne saken, det er det produsenten av dokumentaren som gjør. I vår dekning har vi også understreket at dette er beskyldninger som rettes mot norsk skisport, og at påstandene ikke er dokumentert.

– Hvor lenge har dere sittet på dokumentaren og opplysningen?

– Vi fikk dokumentaren tilsendt denne uka i forbindelse med den planlagte visingen på lørdag, og har jobbet med den nyhetsmessig siden onsdag.

NRK hadde på forhånd kjøpt visningsrettighetene til filmen.

(Dokumentaren vises på NRK2 klokka 21.10 lørsdag.)

 

 

 

Powered by Labrador CMS