Jan Ove Årsæther jubler over gode seertall for TV 2 Nyhetskanalen i forbindelse med terrorsaken torsdag. Foto: Birgit Dannenberg
Knalltall for TV 2 Nyhetskanalen
Slo NRK og ble klart førstevalg for seerne under pressekonferansen om terrortrusselen.
(Oppdatert med kommentarer fra NRK)
Interessen for terrortrusselen resulterte i noen av de høyeste seertallene i TV 2 Nyhetskanalens historie. Også VG opplevde stor interesse for sine tv-sendinger om saken, menså NRK hentet seg inn utover dagen.
TV 2 er svært tilfreds med at dobbelt så mange seere valgte Nyhetskanalen framfor NRK1 da Politiets Sikkerhetstjeneste og Justisdepartementet torsdag offentliggjorde faren for en terrorhandling mot Norge.
– TV 2 Nyhetskanalen var tv-seernes førstevalg under presskonferansen som startet klokka 10.00. Jeg kan aldri huske at Nyhetskanalen har vært førstevalg foran NRK1. Dette er oppsiktsvekkende og viser at Nyhetskanalen er blitt et naturlig kanalvalg ved store nyheter, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 til Journalisten.
Historisk bra
TV 2 Nyhetskanalen ble landets tredje største tv-kanal torsdag, med en markedsandel på 8,1 prosent for hele døgnet. Tallene gjelder for hele tv-universet, det vil si alle seere over 12 år.
Kun to dager tidligere har Nyhetskanalen hatt høyere markedsandel enn i går: 9,8 prosent 13. oktober 2010 (redningsaksjonen blant gruvearbeidere i Chile) og 9,2 prosent 26. juli 2011 (terroraksjonen i Oslo og på Utøya).
Tallene fra Gallup viser at det høyeste seertallet for Nyhetskanalen torsdag, 122.523, ble registrert umiddelbart etter starten på sendingen fra PSTs og Justisdepartementets pressekonferanse klokka 10.00. Den høyeste markedsandelen ble oppnådd klokka 10.02 med 52,7 prosent.
Dobbelt så mange som NRK1
I snitt for halvtimen fra klokka 10.00 til 10.30 endte TV 2 Nyhetskanalen med en markedsandel på 41,8 prosent (99.375 seere). NRK1 oppnådde en markedsandel på 21,0 prosent (49.911 seere).
– Det er bare å gratulere TV 2 Nyhetskanalen med at de klarer å samle over 100.000 seere en torsdag formiddag i sommerferien, sier nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk i NRK.
Kalbakk sier til Journalisten at han ikke opplever det som et nederlag å bli slått så grundig av TV 2 Nyhetskanalen.
Ser et mønster
– Vi har sett mønsteret før, at Nyhetskanalen får mange seere i starten av nyhetshendelser. Folk vet at de er der hele tiden og det gjør det lettere å velge dem. Men NRK får vanligvis større seerandeler utover ettermiddagen og kvelden, noe vi også gjorde i går.
Ifølge statistikken fra Gallup hadde NRK Dagsrevyen 561.000 seere torsdag kveld, en markedsandel på 70,0 prosent. Noe som ligger betydelig høyere enn snittet på 430.000 tidligere denne uka.
Raske ut fra blokka
Nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther i TV 2 er strålende fornøyd:
– Vi er raske ut fra startblokka. Ansatte hiver seg rundt og kommer inn fra ferie. Vi sendte sammenhengende uten pause i over 12 timer og seertallene er en stor tillitserklæring.
Årsæther fastslår at det er tydelig at informasjonsbehovet hos det norske folk er stort når TV 2 Nyhetskanalen er landets tredje største tv-kanal med klar margin.
– Denne sommeren har vært veldig hendelsesrik og det går mot et nytt rekordår for kanalen, sier Årsæther.
Høye tall også for VG
Redaksjonssjef Marius Tetlie i VG forteller om stor interesse for terrorsaken i mediehusets ulike kanaler, inkludert innholdet som ble produsert av VGTV.
– De ulike direktesendingene til VGTV og tv-klippene som lå på VG Nett hadde i går cirka 500.000 visninger. Det er høye tall, særlig tatt i betraktning av av det er sommer og mange ikke er til stede foran datamaskinene sine. Men vi hadde en svært høy mobillesning av VGs innhold, noe som viser at det er stor interesse for saken og at informasjonsbehovet er stort. Og det fortsetter i dag, ser vi.