Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Svakere i Polaris

Inntektene faller på papir, mens de digitale inntektene styrkes.

Trondheims-baserte Polaris Media leverer et driftsresultat på 72 millioner kroner i andre kvartal. Det er åtte millioner, eller 9,7 prosent, svakere enn ved samme tid i fjor.

For halvåret som helhet falt driftsoverskuddet med hele 19,4 prosent til 102 millioner kroner.

Driftsinntektene i kvartalet falt med 2,3 prosent til 472 millioner kroner. Det er særlig annonsemarkedet på papir som trekker ned. Her har Polaris en tilbakegang på åtte millioner kroner.

Digitalt løft

Digitale annonseinntekter øker derimot med 11 prosent til 47 millioner kroner i perioden. Første halvår sett under ett øker disse inntektene med 8,9 prosent til 88 millioner kroner.

Også opplagsinntektene faller, mens omsetningen i digitale produkter går opp, fra én million kroner i fjor til to millioner kroner i år.

Digitale medier i konsernet står nå for rundt ti prosent av de totale inntektene.

Eavisene i konsernet har nå et samlet opplag på 8.533 eksemplarer, av disse er 56 prosent rene digitale abonnenter.

Konsernets totale opplagsvolum er på 216.074 aviser, ned fra 223.854 eksemplarer i fjor.

regionalt

I  Adresseavisen-gruppen var driftsinntektene nær sagt uendret, ned én million kroner til 221 millioner i kvartalet. Driftsresultatet ble også svakere med et driftsoverskudd på 29 millioner kroner, én million svakere enn ved samme tid i fjor.

På Nordvestlandet er inntektene ned én million i kvartalet til 109 millioner kroner. Driftsoverskuddet er på 14 millioner kroner.

Hos Harstad Tidende Gruppen er inntektene stabile på 70 millioner kroner, og driftsoverskuddet på stedet hvil på fem millioner kroner.