Per Axel Koch. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix
Per Axel Koch. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix

Polaris Media reduserer overskuddet

Tynges av trykkerivirksomheten.

Published   Updated

Mediekonsernet Polaris Media med Adresseavisen som flaggskip leverer et driftsresultat på 33 millioner kroner i tredje kvartal. Det er ned fra 37 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Men det er trykkerivirksomheten som tynger resultatet. Medievirksomheten, som foruten Adressa inkluderer titler som Sunnmørsposten og iTromsø, økte resultatet fra 28 millioner kroner i fjor til 33 millioner kroner i år.

- Grunnstammen for den gode utviklingen i abonnementsinntekter er den gode lokale og regionale journalistikken som setter dagsorden og bidrar til åpenhet om viktige saker i mediehusenes markedsområder. I tillegg jobber vi kontinuerlig med å styrke innsikt og analysearbeidet for å videreutvikle innholdsproduktene våre, sier konsernsjef Per Axel Koch i en børsmelding.

Ifølge meldingen kompenserer de digitale inntektene for mer enn nedgangen i inntektene fra papir. Abonnementsinntektene økte med seks prosent i tredje kvartal fra 129 til 136 millioner kroner.

Annonsemarkedet beskrives av konsernet som fortsatt i betydelig endring og konkuranseutsatt. Men de digitale inntektene økte fire prosent fra 48 til 50 millioner kroner. Samlet gikk annonseinntektene ned fra 136 til 132 millioner kroner.