Per Axel Koch. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix
Per Axel Koch. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix

Polaris Media reduserer overskuddet

Tynges av trykkerivirksomheten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediekonsernet Polaris Media med Adresseavisen som flaggskip leverer et driftsresultat på 33 millioner kroner i tredje kvartal. Det er ned fra 37 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Men det er trykkerivirksomheten som tynger resultatet. Medievirksomheten, som foruten Adressa inkluderer titler som Sunnmørsposten og iTromsø, økte resultatet fra 28 millioner kroner i fjor til 33 millioner kroner i år.

- Grunnstammen for den gode utviklingen i abonnementsinntekter er den gode lokale og regionale journalistikken som setter dagsorden og bidrar til åpenhet om viktige saker i mediehusenes markedsområder. I tillegg jobber vi kontinuerlig med å styrke innsikt og analysearbeidet for å videreutvikle innholdsproduktene våre, sier konsernsjef Per Axel Koch i en børsmelding.

Ifølge meldingen kompenserer de digitale inntektene for mer enn nedgangen i inntektene fra papir. Abonnementsinntektene økte med seks prosent i tredje kvartal fra 129 til 136 millioner kroner.

Annonsemarkedet beskrives av konsernet som fortsatt i betydelig endring og konkuranseutsatt. Men de digitale inntektene økte fire prosent fra 48 til 50 millioner kroner. Samlet gikk annonseinntektene ned fra 136 til 132 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS