Illustrasjonsfoto: Marte Vike Arnesen
Mittmedia-ledelsen ber journalistene ringe lesere som har sagt opp abonnement
Journalistene mener det ville vært mer fornuftig å produsere innholdet som skal tiltrekke nye abonnenter.
Ledelsen i det svenske mediekonsernet Mittmedia går nye veier for å forbedre produktene sine inn mot abonnentene. Ifølge svenske Journalisten har alle journalistene i konsernet fått i oppgave av ledelsen å ringe til tidligere kunder som har sagt opp abonnementet sitt.
Mittmedia eier 28 dagsaviser og var på et tidspunkt i forhandlinger med Schibsted om å ta over riksavisen Svenska Dagbladet fra det norske mediekonsernet.
LES OGSÅ: Schibsted gir opp samarbeid med MittMedia
I 2016 var krisen i det svenske mediekonsernet så stor at flere aviser ble vurdert nedlagt. Nå har altså ledelsen tatt nytt grep. Hver enkelt journalist i selskapet skal ringe 10 tidligere abonnenter hver og spørre disse om hvorfor de valgte ikke å fornye abonnementet. Seinest 1. mars skal medarbeiderne legge fram resultatet av sine undersøkelser.
Ifølge svenske Journalisten har fagforeningen plan om å sende et skriv til medlemmene sine som sier at de skal kunne slippe oppgaven om de ikke føler seg bekvemme med den, med henvisning til den kollektive avtalen.
I et ukebrev til de ansatte skriver direktør Per Bowallius om saken. Her forteller han at det viktigste arbeidet nå er å holde på plusskundene, og at de har hatt en god vekst på området - som de skal kunne være fornøyde med.
«(…) men vi ser også at det er vanskelig å beholde kundene - noe som er veldig viktig for våre langsiktige forretninger. (…) Jeg mener personlig at det vil bli interessant å få mulighet til å ha samtaler med leserne om deres opplevelse, og å forstå mer om hvordan de resonnerer.»
– Ettersom det er uttalt at vår framtid er avhengig av pluss-journalistikken og hvor godt vi lykkes med å få nye kunder, er det naturligvis bra at Mittmedia undersøker hvorfor kundene hopper av. Samtidig ligger ikke dette innenfor rammen for normale journalistiske arbeidsoppgaver, sier nestleder Johanna Hejdenberg i redaksjonsklubben til Journalisten.
Hun forteller at klubben har mottatt reaksjoner fra medlemmer som blant annet mener arbeidstiden egner seg best til å produsere nettopp den fordypende journalistikkene som skal konvertere lesere til å bli abonnenter.