Odd Isungset. Foto: Birgit Dannenberg
Odd Isungset. Foto: Birgit Dannenberg

Dykkerpunktum for TV 2

Tingrettens frikjenning av TV 2 blir stående.

Publisert   Sist oppdatert

Nordsjødykkerne Tom Engh og Guttorm Engebretsen har trukket anken mot TV 2 og programansvarlige Torgeir Foss og Odd Isungset. Dermed er dommen fra Bergen Tingrett i 2009, der TV 2 vant på alle punkter, rettskraftig.

– Jeg er glad vi slipper å bruke 14 dager i retten på tøys, sier Isungset, tidligere redaksjonsjef i TV 2, nå frilanser.

Han opplyser at kanalen har gått med på å betale egne saksomkostninger fordi man innså at pengene ikke er mulig å inndrive.

Dykkernes advokat, Per Danielsen, hevder det ikke er riktig å si at anken ble trukket.

– Det gir inntrykk av at dykkerne gir opp. Her er det inngått et forlik, og det ble gjort av rent økonomiske grunner. Dykkerne har ikke ressurser til en ny runde i retten. Mitt råd var å bli kvitt saken. Forliket innebærer at dykkerne sparer 1.3 millioner kroner, og at partene bærer egne saksomkostninger, sier advokaten.

Null betalingsevne

I tingretten ble nordsjødykkerne ble dømt til å betale drøyt 1,3 millioner kroner i saksomkostninger.

– Nå slipper de all risiko og mulighet til å bli påført tap. Dette var den beste løsningen for dem, sier Danielsen, som overtok saken etter at dykkernes første advokat ble fratatt bevillingen som følge av svindel mot en skipsreder.

Isungset blåser av advokatens framstilling.

– Dette er ikke et forlik, de har trukket saken betingelsesløs. Dette er standard Danielsen. Dykkerne ble tilbudt å trekke saken flere ganger fordi vi visste at de aldri ville kunne betale saksomkostningene, som bare ville bli større. I en ny rettsrunde ville summen steget til 2,5 millioner, og de har null betalingsevne. Dette er ikke et forlik om annet enn at vi nå slipper å kaste bort nye uker i retten.

Alle punkter

Bakgrunnen for injuriesøksmålet var dokumentaren «Dykkere på dypt vann» som rettet kritisk søkelys mot dykkernes frontfigurer, og det Isungset omtaler som det «kildekritiske vakum som oppstår når opposisjonen slåss om å kaste penger etter antatt svake grupper».

Hovedpåstanden fra de to dykkerne var at TV 2 hadde krenket deres menneskerettigheter. Men dykkerne tapte på alle punkter.

«I den grad det i programmet fremsettes ærekrenkende beskyldninger mot saksøkerne hadde TV 2 tiltrekkende faktisk forankring, og den vinklingen TV 2 valgte var berettiget. Beskyldningenes faktiske forankring er også på flere punkter styrket gjennom bevisførselen under hovedforhandlingen.», heter det i dommen fra Bergen tingrett.