Faksimile Østlands-Posten 7. september 2012
Faksimile Østlands-Posten 7. september 2012

– Dette er å dumme seg ut

Østlands-Posten for sugne på nytt om byens helt.

Det har skjedd før, og det vil garantert skje igjen. Journalister finner noe på nett som er fristende å følge opp og glemmer å sjekke kilden.

Som da Østlands-Postens journalist fant en uttalelse fra Kamilla Barth, angivelig datter av den kjente antropologen Fredrik Barth, om at Thor Heyerdahl feilaktig fremstilles som forsker i filmen om Kon-Tiki-ferden.

En god sak å følge opp for lokalavisen i den kjente nordmannens hjemby. Og ikke unaturlig å få en kommentar fra daglig leder Beate Bjørge ved The Thor Heyerdahl Institute i Larvik.

Og vips har man en fin nyhetsartikkel. Problemet er at kilden som siteres ikke sjekkes. For Kamilla Barths uttalelser er diktet opp og publisert på satirenettstedet 5080.

Dummet seg ut

– Dette er å dumme seg ut. Vi sjekket ikke kilden, forteller redaktør Per Marvin Tennum til Journalisten.

Han hadde da, etter første gang fagbladet tok kontakt, lest 5080s artikler og humret godt over innholdet.

Samtidig legger han til at det tross alt har vært mange diskusjoner rundt Heyerdahls status som forsker og at det ikke var unaturlig å følge opp sporet.

– Dette er et budskap vi hørt før, selv om det i denne saken var veldig spissformulert.

Når så er sagt dukker ikke Kamilla Barth opp i søk i Retriever eller på Google, eller for den saks skyld i skattelistene. Man kan mistenke at hun er en oppdiktet person.

Langt fra enestående

Never check a good story, har vi sagt før på våre nettsider. Og det skjer til stadighet. Bare sjekk disse:

NRK lurt av fire år gammel aprilsnarr

Avis lurt av onanerende dverg